Dansk popstjerne: Mødet med døden gjorde kærligheden hjemløs

I efteråret mistede Jada sin farmor. Hun var rødstrømpe, folkesanger og lærte den 29-årige sangerinde at stå ved sig selv og gøre tingene på sin egen måde.

Udgivet:27. maj 2022, 12.00

Læsetid:5 minutter

I 2019 udgav popsangerinden Jada debutalbummet "I Cry a Lot". Et album, der kastede flotte anmeldelser og 14 musikpriser. af sig. Den 27. maj er hun klar med sit andet album, "Elements". (Arkivfoto).

/ Ritzau /

KØBENHAVN Da sangerinden Jada i 2019 udgav sit debutalbum, modtog det flotte anmeldelser og rosende ord fra anmeldere og musikkendere.

Siden albummet "I Cry a Lot" første gang ramte danskernes ører, har sangerinden - med det borgerlige navn Emilie Molsted Nørgaard - modtaget 14 priser.

Men den forrygende modtagelse byggede en mur af forventninger, der gjorde det svært for den 29-årige sangerinde at føle en forbindelse til sin musik.

- På et tidspunkt hadede jeg musikken så meget, selv om folk omkring mig var begejstrede for den, fortæller den selverklærede diva.

Først da Jada var i stand til at droppe folks forventninger, fandt hun igen kontakten til de sange, hun i slutningen af 2019 begyndte at arbejde på.

Og den 27. maj sker det. Jada udkommer med sit andet album, "Elements", der sætter lyd på mange af de følelser, hun har været igennem de seneste år.

- Det har nærmest føltes som en anden pubertet. I nogle perioder har følt mig mere som mig selv end nogensinde, mens jeg i andre perioder er gået igennem sorg og smerte, fortæller sangerinde.

Sidste efterår mistede Jada sin farmor. Hun var en kvinde, som sangerinden altid har set op til.

Farmoren var folkesanger og efter Jadas eget udsagn en af de første rødstrømper, og så har hun inspireret popdivaen til at stå ved sig selv.

- Min farmor sang meget specielt. Jeg har altid været kæmpe fan, men det var alle bestemt ikke. Hun overvejede aldrig at lave sin stemme om og komme sine kritikere i møde. Hun fulgte sit hjerte uden at stille spørgsmål ved det.

- Det har smittet af på mig, at hun altid stolede på sig selv og gjorde tingene på sin egen måde, fortæller Jada.

Derfor ruskede det også op i sangerindens tilstedeværelse, da farmoren gik bort. Selv om Jada før har mistet, havde hun aldrig før mødt sorgen så tæt på.

- Min farmor repræsenterede en kærlighed, som jeg aldrig skulle tvivle på. Der var altid en uendelig kærlighed, hvor hun var. Da hun døde, blev den kærlighed hjemløs.

- Men den kærlighed hun havde til mig og andre, føler jeg nu er ved at flytte ind i mig, fortæller sangerinden.

En af de egenskaber, sangerinden beundrede sin farmor for, var evnen til at sige fra og leve livet på egne præmisser.

Farmoren var aldrig bange for at sige nej til det, som hun ikke havde lyst til.

- For hende lå der ingen konflikt i at sige nej. Det var rent faktuelt og aldrig ladet, fortæller Jada.

Sangerinden er ikke i tvivl om, at farmorens død bidrog til det, som hun med egne ord udtrykker som "en underlig krise", der stak dybt på en anden måde, end da sangerinden nogle år tidligere knækkede nakken på en stressdiagnose.

- Tabet af min farmor gjorde mig meget bevidst om dødeligheden. Alt blev kastet op i luften, og jeg måtte lande på en ny måde.

- Det har understreget for mig, at det er meningsløst at bruge tid i fremtiden. Det er måske fortærsket, men det er bare sådan, jeg har det.

- Jeg føler ikke, at livet er skrøbeligt. Jeg føler mere, at jeg har oplevet, at jeg ikke har kontrollen, siger hun.

Selv om farmorens død spillede ind i de mange følelser, som Jada gik igennem, kunne hun allerede i 2020 mærke, at noget ikke føltes helt rigtigt. Hun havde nemlig svært ved at mærke forbindelsen til de sange, som hun selv havde skrevet.

- Det føltes ligesom, når ens venner vil sætte en op med nye mennesker og siger, at man bare passer så godt sammen. Hvis man føler et hårdt pres fra start, så er det svært at finde kemien.

- Mine sange og jeg havde aldrig haft chancen for at mærke, om der var kemi uden forventningspres. Jeg kunne ingenting mærke, når jeg var i studiet med dem.

Derfor bevægede Jada sig for en periode ud i naturen, hvor hun brugte tid på at lytte til de sange, som hun allerede havde skrevet.

- Pludselig kunne jeg mærke og forstå, hvad jeg havde tænkt, da jeg skrev dem.

- Selv om jeg fik luget lidt ud, indså jeg, at de fleste af sangene faktisk var meget gode, siger hun og slår over i et grin.

Mødet med de mange forskellige følelser, som Jadas anden pubertet har budt på, heriblandt tabet af farmoren, har ændret popdivaen. Ligesom farmoren er Jada blevet bedre til kun at sige ja, når hun har lyst.

- Jeg var mere naiv og blåøjet i 2019 og 2020, fordi jeg ikke havde oplevet at miste.

- Før kunne jeg godt have en tendens til at holde vejret i fire uger, hvis jeg havde travlt. Nu er jeg mere carpe diem-agtig. Jeg har et større fokus på at være til stede. Hver dag skal føles dejlig, siger hun.

Når Jada til september drager på sin første europæiske turné, vil hun derfor forsøge at lukke ørerne for forventningerne.

- Jeg vil bare gerne synge med mine fans. Jeg har ikke behov for at erobre alt muligt.

- Men albummet betyder rigtig meget for mig, og det håber jeg virkelig, at folk kan mærke, så selvfølgelig er jeg nervøs for modtagelsen, siger hun.

Selv om "den underlige krise" endnu ikke helt er drevet over, er Jada glad for, hvor hun nu befinder sig nu.

- Jeg orker ikke at bruge tid på at regne ud, hvor jeg bliver kastet hen næste gang. Jeg tager udgangspunkt i, at jeg er glad for, hvor jeg er nu og kan mærke, at jeg er på rette vej, slutter hun.

/ritzau/

Popsangeren Jada åbner Orange Scene på Roskilde Festival Albumaktuelle Jada påbegynder til september sin første europæiske tur. Her skal hun spille i ti forskellige europæiske storbyer. Blandt andet Berlin, Amsterdam og London. I Danmark kan hun opleves på flere af sommerens festivaler og i Royal Arena til november. (Arkivfoto). Torben Christensen/Ritzau Scanpix
Kronprinsparret uddeler deres priser, Kronprins Frederik, Kronprinsesse Mary, Kronprinsparret I 2019 modtog Jada kronprinsparrets kulturelle stjernedryspris. Begrundelsen lød på, at sangerinden havde udvist mod til at gå nye og kompromisløse veje med sin musik. (Arkivfoto). Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix