Jubilæum hos Ikast Automobiler: 40 år med mekanik og elektronik

Pludselig var der gået 25 år - og ja nu 40, siger 57-årige Bjarke Willumsen fra Ikast Automobiler

28. juli 2021, 06.47

Tiden er fløjet afsted for mekaniker Bjarke Willumsen, der i dag primærkt arbjeder med elektronikken i en bil. Mekanikken sørger kollegerne for. I 40 år har han været ansat hos Ikast Automobiler i Ikast. Foto: Laila Kempel

JUBILÆUM Han var kun 17 år og havde sin far med på sidelinjen, da han bankede på hos Anders Sørensen, som dengang var indehaver af Ikast Automobiler på Eli Christensensvej i Ikast.

- Jeg havde gået på handelsskole et år og kunne ikke lige finde et job. Så jeg begyndte på en erhvervsfaglig grunduddannelse i Herning, EFG - som mekaniker, og tænkte, at jeg måske skulle forsøge at finde et job. Derfor tog jeg ud til Anders Sørensen, forklarer Bjarke Sørensen.

Han fik dog ikke mange forhåbninger om, at der var et ledigt job. Faktisk det modsatte. Der var nemlig venteliste til lærepladserne. Men alligevel ringede telefonen senere samme dag med et tilbud om en læreplads.

- Men Anders var ikke meget for det skole-noget. Han ville have sine lærlinge i mesterlærer, så det var forfra. Og i princippet havde jeg spildt to år. Og så alligevel ikke, siger Bjarke Willumsen.

Anders Sørensen kunne nemlig godt lide unge mennesker der opsøgte viden og ville noget.

Udvikling

Der er dog forandret meget på værkstedet, siden Bjarke Willumsen trak i sine første arbejdsbukser.

Han står ikke længere med hænderne langt nede i motorrummet, men har suppleret sin grunduddannelse med en uddannelse som teknisk rådgiver, hvor det handler om kompliceret fejlfinding i bilernes elektronik.

I 2013 blev han udlært Mastertechnican og har således styr på elektronikken i alle dele af en moderne bil. Fra klimaanlægget til gearkassen.

- Det er sådan, at man indenfor VW har besluttet, at der skal være en til stede på alle værksteder, forklarer Bjarke Willumsen.

Han har siden suppleret med endnu en uddannelse som højvoltsekspert og må således pille batterier ud af el-bilerne og skifte moduller ud i batteripakkerne.

Plasmaeksplosioner

- Og det er ikke noget man bare sådan lige gør. Der er rimelig meget volt i bilbatterierne, så man skal dels vide, hvad man har med at gøre, og dels have speciel sikkerhedsudstyr på, da der kan ske en plasmaeksplosion med i risiko for forbrændinger, forklarer den jubilerende VW medarbejder.

Han har enndu ikke selv overgivet sig til en el-bil, men ikke i tvivl om, at det kommer.

- Det er fremtiden. Elbiler er støjsvage, har masser af moment og masser af udstyr, så man kan holde farten og samtidig sikre sig, at der ikke tikker fartbøder ind. Elektronik er min interesse, så jeg synes det er vildt spændende, forklarer Bjarke Willumsen.

Som 57-årig og med 40 års erfaring i bagagen, har Bjarke Willumsen ingen planer om at skifte job.

- Jeg har ingen planer om at holde, og jeg kan da ikke udelukke, at jeg får 50 års jubilæum. Tiden er jo bare gået, siger han.

I fritiden er Bjarke Willumsen far til tre voksne døtre og har ogås tre børnebørn, som han bruger meget tid sammen med.

Derudover vil han gerne på camping og bruger også sin tid bag Gullash-kanonen i Beredskabsforbundet, når der skal laves mad til sportsstævner og andre større arrangementer.

På grund af coronaen er der ingen planer om at markere jubilæet før en gang i løbet af efteråret.