IBF arbejder videre med togprojekt

36 daglige lastbilstransporter skal erstattes af et ugentlig godstog

Udgivet:15. september 2016, 13.37

Læsetid:3 minutter

IBF havde onsdag eftermiddag inviteret de nærmeste naboer til fabrikken i Hestlund til informationsmøde omkring deres igangværende projekt med at flytte transport af sten fra Thyborøn fra lastbiler til togskinner. På billedet fortæller projektleder Esben Mølgaard flere detaljer om de kommende planer foto Laila Kempel

Laila Kempel
Journalist| lak@ikastavis.dk

6 år siden

TRANSPORT 36 gange hver eneste dag kører den lokale beton-og cementproducent IBF et læs sten fra Thyborøn til afdelingen i Hestlund.

Men i øjeblikket arbejder de ihærdigt på at flytte den transport på skinner. Et godstog med 75-100 vogne skal en gang om ugen tage turen fra fiskerbyen til Midtjylland med 1200 tons sten.

Stenene er suget op fra havbunden og en vigtig del af den omfattende betonproduktionen hos den lokale producent.

Onsdag aften var naboerne til betonfabrikken inviteret til informationsmøde om projektet, der efter en prøvekørsel i april viste sig at have så meget potentiale, at der arbejdes videre med projektet.

- Der er mange udfordringer i det her, forklarede Esben Mølgaard, der er projektleder hos IBF

IBF har fået hul igennem til Banedanmark, der er klar til at give virksomheden en såkaldt slottid midt om natten, hvor skinnerne ikke bruges til persontransport.

Slottiden er dog begrænset og betinger, at IBF kan nå at fragte de mange tons sten, have dem læsset af, så godtoget kan returnere til Herning inden det første persontog bevæger sig ud på skinnerne igen.

- Men der er også høje krav til støj, forklarede Esben Mølgaard.

Aflæsningen af de mange sten må ikke overskride 40 DB fordi det foregår om natten. Til sammenligning larmer en moderne opvaskemaskine 35 DB.

Ved testen i april blev der anvendt en stor dieseltruck til aflæsningen,og støjmålingen viste 41.5 DB.

- Vi er optimistiske på at kunne nedbringe støjen, så vi overholder lovgivningen. Blandt andet fordi vi planlægger at bygge et transportbånd til aflæsningen. Det skal køre på el og vil derfor nedbringe støjen betydeligt, men også gøre det mere effektivt. Vi er udfordret på den slottid, vi har til rådighed, sagde Esben Mølgaard og forklarede, at de 1200 tons sten skal være læsset af og toget returneret til Herning i løbet af få timer

Naboerne til betonfabrikken var primært bekymret for støjproblematikken midt om natten og stillede også spørgsmål til hyppigheden af transporterne - og om det blev en bestemt dag, at toget ville køre.

- Så langt er vi ikke endnu - men jeg kan forestille mig, at der bliver tale om en fast ugentlig tur af hensyn til sikkerheden og styringen af transporten. Udover loko-føren vil der være en ranger-ekspert på turen fra Thyborøn til Hestlund.

Naboerne var enige om, at ideen med at fjerne de mange lastbiler fra vejene var positiv, men også spændte på om projektet ville udfordre deres nattesøvn.

Arbejdet med godstransporten foregår i tæt samarbejde med Ikast-Brande Kommune, og kræver flere måneders forberedelse af diverse godkendelser, miljøtilladdelser og ikke mindst opførelsen af det nye anlæg med transportbåndene.

Et helt nyt anlæg skal sikre, at de 1200 tons sten læsses så lydløst som overhovedet muligt i løbet af natten foto Laila Kempel