Kunsten trådte ud af corona-dvale: Historisk dag for Kunstpakhuset

Lidt af livet vendte tilbage lørdag, da Kunstpakhuset endelig kunne byde indenfor til udstillingen »Kraftfelter«

1. maj 2021, 11.41

Med coronapas, mundbind og sprit var det en flok glade gæster, som endelig kunne besøge Kunstpakhuset. Det gik i øvrigt rigtig fint med at få folk ind og få fremvist gyldigt coronapas. Foto: Henrik Ole Jensen

IKAST Det var en duet mellem to kunstnere, da Kunstpakhuset åbnede lørdag.

- Udstillingen har vi arbejdet på i over halvandet år, så det er stort at stå her i dag. Udstillingen er kendetegnet ved, at vores kunst spiller sammen. Derfor har det været nødvendigt at have løbende kontakt, men når det i store perioder ikke kunne lade sig gøre fysisk, har vi haft fotografisk kontakt og fundet ud af det på andre måder. Nu skal det blive spændende at præsentere resultatet, sagde Johanne Rude Lindegaard, der står bag malerierne i udstillingen.

Perfekt ramme

Keramikeren Maj Kjærsig har skabt en række keramiske klokker. Tanken er, at kunsten skal spille sammen med Kunstpakhusets arkitektur, så mens de todimensionelle værker hænger fra loftets bjælker og fungerer som skulpturelle skillevægge i rummet, pirres sanserne af lydene og indtrykkende fra Maj Kjærsigs keramiske værker.

- Vi er meget begejstrede over Kunstpakhuset, som vi ikke havde set rent fysisk, før vi skulle sætte udstillingen op. Det er en perfekt ramme, og så er det samtidig en hyggelig og intim atmosfære og meget charmerende, lød det fra Maj Kjærsig.

Begge kunstnere har været spændte på, hvorvidt tilslutningen ville være stor få dage efter genåbningen. Flere kunstinteresserede havde imidlertid fundet vej, for med afstand, mundbind og coronapas sikkert at gå til udstilling.

Johanne Rude Lindegaard (t.v.) og Maj Kjærsig havde begge rosende ord til Kunstpakhuset. Begge bor til dagligt i København. Foto: Henrik Ole Jensen
Maj Kjærsigs keramiske værker og Johanne Rude Lindegaards malerier spillede sammen med arkitekturen i Kunstpakhuset til udstillingen »Kraftfelter«. Foto: Henrik Ole Jensen