Klar til fernisering: Vævet lerkunst på plads i tekstilbyen

Kunstner Martin Bodilsen Kaldahl overvågede nøje, da »Trend og Islæt« blev hejst på plads i Rolighedsparken

24. november 2021, 13.43

Kunstner Martin Bodilsen Kaldahl er rigtig glad for placeringen af sit nye værk Trend og Islæt ved Rolighedsparken i Ikast. Foto: Henrik Ole Jensen

KUNST Ikast kaldte en gang sig selv for »Byen, der klæ’r Danmark«. Et slogan, der blandt andet blev stemplet på de breve, der var blevet puttet i de lokale røde postkasser og afsendt ud i landet og verdenen.

Ikast var og er for så vidt stadig en by, hvor historien om tekstilindustrien fylder.

Det har kunstneren Martin Bodilsen Kaldahl fået ind under huden og ønsket at videreføre i den keramik-skulptur, som han netop har afleveret til Ikast-Brande Kommune som en gave fra Statens Kunstfond.

På en tom plads ved Rolighedsparken - hvor der engang stod en meterhøj Peter Brandes vase, er det lyserøde/orange værk: »Trend og Islæt« netop sænket ned på en nystøbt cirkelformet sokkel.

16 centimeter tykke lerpølser er finurligt og fantasifuldt flettet ind i hinanden, så det ligner en prøve på et stykke vævet stof.

Det er ikke perfekt, men det synes jeg heller ikke det skal være. Men det fungerer rent skulpturelt, forklarer kunstneren Martin Bodilsen Kaldahl, der har valgt at tage udgangspunkt i Ikasts historie.

- Jeg ville gerne lave et værk, der både føles meget ligefrem i sin fortælling, men som også via sit materiale og sin spørgende, let famlende form udtrykker tvetydighed og modsatrettede associationer, forklarer han og fortsætter:

Med centimeters nøjagtighed blev de vævede lerpølser nænsomt placeret på den nye sokkel ved Rolighedsparken med kunstner Martin Bodilsen Kaldahl som supervisor. Foto: Henrik Ole Jensen

Urkultur

Vævning er urkultur og urmetode. En teknologi, der som symbol også indgår i vores sprog som en stærk metafor. At noget er vævet ind i hinanden, udtrykker en stærk og ubrydelig integration i en helhed. At konstruere noget stærkere af de enkelte trådes krydsende samspil. Trendens og islættets funktion. Udformningen af den keramiske skulptur er baseret på princippet i vævning i dens allermest elementære form, lærredsbindingen.

Denne binding er oldgammel og har langt tilbage i historien på Ikast-egnen ofte været anvendt i fremstilling af uldklæde, men den blev også teknikken bag mange af bomuldsråstofferne i Ikasts senere tekstile industrielle kulturhistorie.

Største værk

Skulpturen er det største Martin Bodilsen Kaldahl har lavet og vejer 1200 kilo. Han har arbejdet på Tommerup Keramiske Værksted på Fyn, hvor det også har fået den nødvendige efterbehandling for at kunne stå udenfor. Det er ovnens størrelse i Tommerup, der har været med til at definere værkets endelige dimensioner 190-200 centimeter høj, 160 centimeter i bredde og omkring 60 centimeter i dybde

Lerpølsernes sammenvævning er i øvrigt godkendt af formanden for Ikast-Brande Billedkunstråd Lene Abildgaard Knudsen, der er en ganske habil væver og hun bekræfter, at det er gjort helt efter bogen.

Lene Abildgaard Knudsen var sammen med Martin Bodilsen Kaldahl til stede, da værket blev løftet ud af lastbilen og nænsomt sænket på plads med centimeters nøjagtighed på den forstøbte sokkel, som medarbejderne fra Ikast Entreprenørgård fik mange rosende ord for.

Der er officiel indvielse- fernisering på »Trend og Islæt« torsdag formiddag.

Det tonstunge keramik-værk er fremstillet på Fyn og blev nænsomt transportet og hejst på plads i Ikast mandag formiddag. Foto: Henrik Ole Jensen