Pihl og Steenberg på sommertogt

5. juli 2018, 05.27

Mascot International A/S i Pårup sender dagligt 35.000 stykker tøj ud i verden, og det kræver god infrastruktur. Derfor var Hærvejsmotorvejens muligheder for vækst i hele Jylland på dagsordenen, da Radikale Venstres transportordfører Andreas Steenberg (t.v.) og Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen var på visit. Her ses de på en rundvisning i det fuldautomatiske højlager sammen med regionsrådsmedlem Carsten Kissmeyer (V), administrerende direktør for Mascot International A/S Michael Grosbøl og borgmester Ib Boye Lauritsen (V). Foto: Thomas Vang Nielsen

Pårup - Du har udsigt til motorvejen. Så bliver det vist ikke meget bedre, lød det med et stort smil fra Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, da han nød panoramaudsigten fra det rum, som snart bliver kantine for omkring 300 Mascot-ansatte i Pårup.

Han havde sammen med Radikale Venstres transportordfører Andreas Steenberg forladt Christiansborgs tykke mure for at drage på et fem dages sommertogt rundt i Midt- og Vestjylland. Tirsdag eftermiddag lagde de vejen forbi Silkeborgvej 14 ved Pårup, hvor arbejdstøjsproducenten Mascot International A/S er ved at lægge sidste hånd på deres nye domicil.

Brug for Hærvejsmotorvej

Håndværkerne arbejder stadig i administrationsbygningen, mens det fuldautomatiske højlager er taget i brug.

Administrerende direktør Michael Grosbøl bød velkommen og viste rundt.

- Vi har cirka 20.000 varenumre, som er fordelt på tre hovedområder: Håndværk, industri og sikkerhedsbeklædning til bl.a. den offentlige sektor, oplyste han til de to folketingspolitikere, der havde fået følgeskab af regionsrådsmedlem Carsten Kissmeyer (V) og borgmester Ib Boye Lauritsen (V).

Højlageret kan rumme 400.000 kasser med arbejdstøj, og 14 fuldautomatiske robotkraner sørger for hurtigt og effektivt at flytte varerne døgnet rundt.

- På en typisk dag sender vi 35.000 stykker arbejdstøj ud i Europa, fortalte Michael Grosbøl.

Det bliver til en del lastbiler til og fra Pårup, og derfor faldt samtaleemnet hurtigt på muligheden for at etablere en nord-sydgående Hærvejsmotorvej. En færdselsrute til aflastning for den pressede E45 i Østjylland. Den mest direkte og dermed hurtigste rute op og ned gennem Jylland har man i århundreder kendt som Hærvejen, der i store træk følger hovedvej A13. Deraf kommer navnet Hærvejsmotorvejen.

En nødvendighed

Da flokken stod og nød kantinens panoramaudsigt, kunne Carsten Kissmeyer oplyse, at Vejdirektoratet i årtier har haft i tankerne, at Hærvejsmotorvejens naturlige forløb er nær Pårup, og at der derfor er udlagt to forskellige traceer til en mulig vej.

Borgmester Ib Lauritsen gjorde sit synspunkt klart:

- For mig at se bør motorvejen ligge tættest muligt langs hovedvej 13, sagde han.

Men intet er dog bestemt, før Christiansborgpolitikerne finder de nødvendige penge og bliver enige om en linjeføring.

Det med penge var også et samtaleemne ved mødet i Pårup. Der investeres simpelthen for lidt i infrastruktur i Danmark. Det var begge partiers trafikordførere rørende enige om. De er dog ikke helt enige om beløbsfordelingen mellem veje og jernbaner, men begge ønsker, at mulighederne for smidig og nem transport rundt i landet bør gøres endnu bedre.

- Hvis vi skal holde niveauet i samfundet og bevare eksporten, skal der investeres mere i veje og infrastruktur, sagde Andreas Steenberg.

Byggeri i verdensklasse

Administrationsbygningen er som nævnt ikke helt færdig endnu. Men det skrider hastigt frem, og flere steder var gulve og dele af vægge allerede beklædt færdigt med mørkebrun bambus. Det virker både elegant og eksklusivt på samme tid. Og med masser af naturligt lysindfald i bygningen, kan lokalerne sagtens bære de mørke nuancer.

Det er bestemt ikke den billigste løsning, afslørede direktøren. Udover at have et eksklusivt look er bambus som materiale også enormt slidstærkt og bæredygtigt.

- Du skal have ros for at bygge pænt, lød de venlige ord fra Andreas Steenberg til Michael Grosbøl, mens Kristian Pihl Lorentsen beskrev byggeriet i Pårup som »verdensklasse«.

Tøjproduktion i Danmark

Brugen af bambus i indretningen leder tankerne hen på, at Mascot International A/S ejer tøjfabrikker i Laos og Vietnam. Men sådan behøver det ikke være på sigt.

- Jeg har en vision om at producere tøjet her i Danmark. Men hvordan får vi den producerende del af tekstilbranchen tilbage til landet og i særdeleshed her til området, spurgte Michael Grosbøl.

Svaret ligger lige for: Robotter.

Man kan se, at det virker på lageret og pakkeriet hos tøjproducenten.

Men økonomisk kan det stadig ikke betale sig at investere i højteknologisk udstyr til tøjproduktion i Danmark, da reglerne for afskrivning af de investerede penge er for hård.

Det fik Michael Grosbøl gjort de to folketingspolitikere opmærksomme på, og de lovede at tage det med tilbage på Borgen.

Venstres Kristian Pihl Lorentzen nød en udsigt, man ikke finder på Christiansborg. Foto: Thomas Vang Nielsen