Autoværksted har travlt: Krisen giver tid til at få lavet bilen

Ruskær Auto ved Munklinde har oplevet en massiv stigning i opgaver

26. april 2020, 07.30

Ruskær Auto har haft travlt med at reparere biler for de mange kunder, der arbejder hjemme og kan undvære bilen. Her ses mekaniker Peter Tollund Christensen (t.v.) og indehaver Søren Skov. Foto: Flemming Hansen

RUSKÆR Langt ude på landet - næsten der, hvor kragerne vender, og bønderne er gået i gang med at sprede gylle på markerne - er der ikke meget stilhed at spore. Mens traktorerne har travlt med at pløje markerne, er der lige så travlt på det lokale autoværksted: Ruskær Auto.

Her har corona-udfordringerne haft den modsatte effekt af det, de fleste virksomheder oplever. På værkstedet har de forrygende travlt.

- Da folk blev bedt om at arbejde hjemmefra, skulle bilen jo ikke ud på landevejen. Så tænkte alle, at der var god tid til at få ordnet bilen, siger Peter Tollund Christensen, mekaniker på værkstedet.

Mange er dog blevet overraskede over, at de ikke sådan lige kunne booke en tid. Kalenderen var hurtigt fyldt op.

- Vi har vel haft 20-25 procent mere at lave end normalt. Specielt i løbet af de første to uger af corona-krisen har der været travlt, men det ser ud til, at vi igen nærmer os normale tilstande, siger indehaver Søren Skov.

Kunderne har brugt muligheden for at sende bilen på værksted, når de alligevel ikke skulle bruge den for at komme på arbejde.

På forkant med service

- Vi har haft både et par store reparationer med motorskift, men har også skiftet både tandrem og koblinger på et par biler. Men vi har også oplevet, at folk har været på forkant med den almindelige service og har fået ordnet ordinære olieskift, når de nu alligevel ikke skulle bruge bilen, siger Søren Skov.

Selvom der har været tryk på, har værkstedet også ændret adfærd i forhold til corona-udfordringerne.

- Vi har håndsprit stående, og spritter hænder hele tiden. Vi tørrer også kabinerne af i bilerne, inden vi går i gang. Når vi er færdig, bliver rat, gearstang og håndtag sprittet af i håb om, at vi i alt fald ikke er dem, der spreder smitten, forklarer Søren Skov.

Normalt er der åben adgang til værkstedet, men det er blevet begrænset til, at kunderne må nøjes med at aflevere nøglen. Reservedelene bliver også leveret udenfor døren og ikke som tidligere inde på værkstedet.

- Vi følger retningslinjerne fra vores kæde og brancheorganisation og lytter til meldingerne fra Sundhedsstyrelsen om hyppig håndvask og ingen håndtryk. Vi holder afstand og sørger for at spritte diverse kontakter inde i bilen, ligesom gummihandsker også er noget, vi bliver anbefalet, forklarer Søren Skov.

Fremgang og ny hal

I det hele taget har det lille autoværksted på landet mærket en stigende aktivitet, som har betydet, at det har været nødvendigt at udvide med en nybygget 400 kvadratmeter stor værkstedshal, der blev taget i brug ved årsskiftet.

- Vi får flere kunder, så pladsen var blevet for trang, siger Søren Skov.

Hvorfor kundetilstrømmen er stigende, kan han ikke give nogen entydig forklaring på.

- Vi oplever ikke, at folk har problemer med at finde os - selvom vi bor otte-ti kilometer udenfor Ikast og Bording. Vi henter gerne bilerne og har også lånebiler til rådighed for vores kunder. Men ellers ved jeg ikke lige, hvad det er, vi gør - ud over, at vi forsøger, at finde den mest fornuftige løsning for vores kunder. Og i den forbindelse, så er vi ikke bange for at bruge brugte reservedele, siger Søren Skov.

Ruskær Auto reparerer hovedsagelig almindelige personbiler, men skulle en traktor af ældre dato, en plæneklipper eller bådmotor have problemer, så klarer Søren Skov og de to ansatte mekanikere, Peter Tollund Christensen og Nickie Solhøj Andersen også den udfordring.

Forrest indehaver af Ruskær Auto, Søren Skov og bagved mekainer Peter Tollund. På værkstedet ti kilometer udenfor Ikast har der været travlt under pandemien. Foto: Flemming Hansen