Ny skoleleder: Indflyvningen midt i en pandemi

Hanne Høj fik en særdeles alternativ begyndelse tilbage i marts som ny leder af Ikast Østre Skole

11. september 2020, 03.57

Hanne Høj begyndte som ny skoleleder på Ikast Østre Skole præcis som corona-pandemien kom til Danmark og lukkede også hendes nye arbejdsplads ned. Foto: Henrik Ole Jensen

IKAST Halvanden uge.

Så lang - eller rettere sagt så kort - tid fik den nye skoleleder på Ikast Østre Skole, Hanne Høj, på sin nye arbejdsplads, før Danmark blev lukket ned.

Det var tilbage i marts, at elever og kolleger på byens ældste skole med flag tog imod den nye leder. Knapt var flagene væk, før klasseværelser, kontorer, lærerværelset og skolegården lå stille hen som følge af udbruddet af corona.

- Jeg nåede heldigvis at være med til fællessamling, møde elevrådet og skolebestyrelsen, hilse på kollegerne og alle afdelingsteams og deltage i et seminar for alle kommunens skoleledelser om visionen for fællesskolen i Ikast-Brande, siger 47-årige Hanne Høj om sin første, travle arbejdsuge.

Før det hele blev stille. Og online. Midt under hendes indflyvning.

Elefanten i det virtuelle rum

Allerede da de første meldinger om corona-smittede danskere tikkede ind, var Hanne Høj begyndt at forberede sig mentalt og praktisk.

- Jeg var bevidst om risikoen for en nedlukning. Det var naturligvis en udfordring at være ny i jobbet og så pludselig blive et ansigt på en skærm. Der er tillid på spil, når man mødes virtuelt uden at have nået at opbygge relationer. Det gjorde jeg en del ud af at italesætte, så elefanten i det virtuelle rum ikke kom til at fylde. Samtidig forsvandt fundamentet for at komme helt tæt på kulturen, måden at organisere sig på og fornemmelsen for den enkelte, fortæller Hanne Høj om begyndelsen, hun i dag betegner som »meget alternativ«.

Men de virtuelle møder havde også enkelte fordele.

- Jeg fik jo lynhurtigt fornemmelsen af, hvor meget erfaring og indsigt jeg er omgivet af her på skolen. Med en tæt dialog virtuelt på alle niveauer - også med skolebestyrelsen - bidrog det til tryghed på trods af situationen. Set i bakspejlet var der også den fordel, at når vi mødtes virtuelt - også i større grupper, stod der navne under alle ansigterne i samtalen på skærmen, så jeg fik en god chance for at sætte ansigter på og lære navnene på mine mange nye kolleger, smiler Hanne Høj.

Smilet leder hende hen til det, der blev det vigtige vendepunkt: Genåbningen og gensynet med elever og kolleger.

- Det var så ubeskriveligt rart at få lov til at møde ind og se både elever og kolleger fysisk igen, siger hun.

Og selv om skolen efter genåbningen som alle andre har været præget af nye rutiner og en ny dagligdag for både elever, lærere og pædagoger, har Hanne Høj vekslet den alternative begyndelse til en spændende hverdag på sin nye post.

- Da stillingen blev slået op, var jeg ikke i tvivl om, at den lige var noget for mig. Jeg er tiltrukket af skolevisionerne i Ikast-Brande Kommune, hvor ledelsesgrundlaget er funderet på, at initiativer vokser nedefra. Jeg ville gerne være en del af en skole med ledelsesrum til at drive projekter. Desuden ser jeg det som en stor fordel, at der på Østre Skole er stort fokus på den såkaldte hedekraft.

En tilgang til at drive skole, hun kalder vestjysk - og et dna, hun genkender.

Magien i undervisning

Hanne Høj er født og opvokset i en fiskerfamilie i Hvide Sande. Under et efterskoleophold blev hun opmærksom på magien i undervisning - både i forhold til forbilleder og til det-kan-gøres-bedre.

Som 19-årig flyttede hun til København, arbejdede og investerede den opsparede løn i en klassisk dannelsesrejse til Asien. Retur i København blev hun optaget på Zahles Seminarium og færdiguddannet lærer i 2000. Det blev springbrættet til en ny rejse ud i verden. Sammen med sin daværende kæreste besøgte hun Indien og Nepal, hvor hun blandt andet fik chancen for at møde Dalai Lama.

Herefter var Hanne Høj klar til lærergerningen, som begyndte på en stor folkeskole på Amager. Året efter flyttede hun med sin daværende mand til Aarhus, hvor hun fik job på en lille skole ved Odder med under 100 elever. Fire år senere og to børn rigere rykkede familien til Silkeborg, hvor Hanne Høj først blev lærer på Buskelundskolen i indskolingen og herfra kom til udskolingen på Balleskolen.

Undervejs blev hendes interesse for skoleudvikling vakt. Personligt udviklede det sig til en diplomuddannelse i mediepædagogik - med koncentration i læring og ledelse i forandring.

Da en stilling i 2013 som konstitueret viceskoleleder og pædagogisk leder på skolerne i Funder og Kragelund blev ledig, blev den Hanne Højs. Hun gik fra konstitueret til fastansat i stillingen, hvor hun blev tovholder for sammenlægningen af de to skoler.

Solgt ved første besøg

Lige indtil, altså, Østre Skole i Ikast i januar slog stillingen som ny skoleleder op. Hanne Høj var klar til at tage næste skridt, selv om hendes diplomuddannelse i ledelse dengang manglede afleveringen af specialet. Hun søgte og blev inviteret indenfor:

- Da jeg først besøgte skolen, var jeg solgt. Det er en flot og gennemtænkt skole, og jeg kunne fra begyndelsen mærke den positive ånd - centreret om fællesskab. Tilgangen, at vi kan mere sammen end hver for sig, var meget tydelig for mig, og i min verden er det et vigtigt værdigrundlag. Samtidig er læring mange ting, og det kræver, at man ikke kun tænker fagligt, men også det hele barn ind i undervisningen. For eksempel at der mange måder til at tilgå læring på, siger Hanne Høj.

Privat kommer den nye leder til at tilgå Østre Skole nemt og hurtigt via den midtjyske motorvej.

Hun er skilt fra sine nu store børns far og deler hus med sin kæreste, Kristian Toft, der er skoleleder i Skanderborg Kommune - og som hun i øvrigt skal giftes med til oktober. Fritiden deler hun mellem havearbejde, fitnesstræning og stærke både private og faglige netværk.

Livduelighed og nysgerrighed

- Jeg holder rigtig meget af gåture - især med veninder, hvor vi kan vende faglige og private dele af livet, siger Hanne Høj, der også i 15 år har været del af en pige-kortklub, der aldrig har spillet kort, men udelukkende brætspil - som Sequenze og Bezzerwizzer; spil, der koncentrerer sig om strategi og paratviden, og som spiller meget godt sammen med Hanne Højs faglige ambitioner:

- Jeg interesserer mig i høj grad for visioner i forhold til at skabe skole for nutidens børn. Ud over klassisk faglig læring har vi som skole et stort medansvar for at danne og uddanne nutidens børn til at blive livsduelige medborgere i et demokratisk, globaliseret og digitaliseret samfund, siger Hanne Høj.

Netop nogle af de begreber, som i høj grad kom til at definere den nye skoleleders egen begyndelse i jobbet.

Hanne Høj var solgt, fra første gang hun besøgte Østre Skole og fornemmede ånden og fællesskabet på skolen. Foto: Henrik Ole Jensen