
Efterårsprojekt afsluttet med succes: Nye læsevenner blandt store og små på Ikast Østre Skole
Et projekt med fokus på læsning har i efteråret styrket det faglige hos de yngste elever på Ikast Østre Skole, mens de ældre har fået både ansvar og en hyggestund til gengæld
Udgivet:23. december 2020, 07.03
Læsetid:4 minutter
Lourin Omar ville gerne have et fritidsjob. William fra 1.a ville gerne blive bedre til at læse. Nu har de teamet op under projektet »Min læsemakker - min ven«.
3 år siden
IKAST I en krog på skolebiblioteket på Ikast Østre Skole sidder 16-årige Lourin Omar sammen med William fra 1.a. I hånden har William en æblemost - lige til at styrke sig på, hver gang endnu en sætning i bogen »En endnu større træhule på 26 etager« er læst.
- Jeg har valgt bogen selv, indskyder William og ser kærligt op på sin læsemakker.
Hele efteråret har et nyt projekt kørt her på skolebiblioteket. Et projekt med navnet »Min læsemakker - min ven«. Her læser fem elever fra 7.-9. klasse med fem børn fra indskolingen. Formålet er, at de yngre elever bliver styrket i deres læsekompetencer og læselyst, samtidig med at de unge makkerlæsere udvikler sig personligt, bliver bedre rustet til et fremtidigt fritidsjob og får nogle forudsætninger til at klare sig godt i uddannelsessystemet. Derudover får de samtidig løn for arbejdet og kan dermed få følelsen af at tjene egne penge.
Det er således både en læseindsats, en rollemodelindsats og en fritidsjobindsats.
- Jeg har længe gerne villet have et fritidsjob, men det er faktisk ikke altid helt let, så derfor skulle jeg ikke tænke mig om længe, da jeg hørte om det her, siger Lourin Omar om sit nye fritidsjob.
Hyggeligt og lærerigt
Længere henne på skolebiblioteket har 13-årige Ahmed Abuker sat sig til rette med Simon fra 1.a. For Simon har forløbet betydet, at han har lært en masse nye ord og nu kan læse hurtigere.
- Og så er det også lidt som om, at man er sammen med en ven. Det er sjovt at læse med en af de store, lyder det fra Simon.
Adspurgt, hvordan Ahmed Abuker har det med at være en rollemodel, er svaret klart:
- Det er fedt! Derudover hygger vi os sammen ved at komme her og læse med de små. Jeg synes, det er et fedt fritidsjob, fortæller Ahmed Abuker.
Ansvar og mødetider
Inden dagens makkerlæsningen kom en af de øvrige makkerlæsere springende ind.
- Undskyld, jeg kommer for sent, lød det forpustet fra 13-årige Maher Alzaro.
- Du kommer ikke for sent - det er lige på pletten, smilede Kristina Overgaard, som er en af de to voksne fra samarbejdsgruppen.
- Nå - fedt nok, siger Maher Alzaro og uddyber:
- Det er vigtigt, at vi kommer til tiden, for det her er et rigtigt job. Det er nu, vi skal vise, at vi kan komme til tiden og påtage os et ansvar, siger han.
En succes
Projektet er et samarbejde mellem Ikast-Brande Bibliotek, SFO’en, samt skolebiblioteket på Ikast Østre Skole og Fælles Fremtid på Tværs, hvor sidstnævnte arbejder for at skabe aktiviteter og indsatser, der skal skabe trivsel i østbyen samt på Stadion Allé.
Kristina Overgaard er boligsocial projektkoordinator og kalder »Min læsemakker - min ven« en succes.
- Det er jo netop, som Maher siger, et job, og det er rart at se, hvordan de unge bliver klædt på til at kunne varetage et andet fritidsjob på sigt. At projektet samtidig giver de yngste en øget lyst til at lære at læse samt nogle gode stunder, er naturligvis også en gevinst, siger Kristina Overgaard.
På tirsdag slutter projektet ved en seance, hvor børnenes forældre er inviteret.
- Men vi fortsætter også næste år frem til sommerferien indtil videre, fortæller Kristina Overgaard.
I Lourin Omar og Williams hyggekrog suger William de sidste dråber ud af sin æblemost, mens han uden problemer læser en af de sidste sætninger på siden:
»I en træhule med 26 etager kan hvad som helst ske«.
Det samme kan siges om projektet, hvor de yngste er blevet bedre til at læse, og de ældre har lært at bestride et fritidsjob - mens de sammen har dannet nogle nye venskaber.

