
Fejrer 70-årsjubilæum: De har klædt danskerne på i tre generationer
Tre generationer bag lokal virksomhed
Udgivet:26. marts 2022, 10.00
Læsetid:4 minutter
Søstrene Lone Ulsø Knudsen (t.v.) og Bodil Ulsø Larsen er vokset op og med deres fælles arbejdsplads. De er tredje generation i familievirksomheden, der stadig ligger, hvor den startede for 70 år siden; på en stille villavej i Ikast.Foto: Laila Kempel
10 måneder siden
IKAST I 70 år har de klædt danskere og vores nærmeste nabolandes indbyggere på - indefra.
Ulsø Design på Linde Allé i Ikast fejrer i disse dage 70-årsjubilæum med tredje generation ved roret.
Det er søstrene Lone Ulsø Knudsen og Bodil Ulsø Larsen, som sammen med en enkelt ansat driver virksomheden, som de i princippet er født ind i, men officielt overtog efter deres forældre, Eva Ulsø og Knud Larsen, for 30 år siden. De havde selv tidligere overtaget virksomheden fra Eva Ulsøs forældre, Mette og Kristian Kristensen.
Ved den officielle overtagelse så søstrene et hul i markedet og specialiserede sig i at fremstille lingeri i store størrelser under brand-navnet Plaisir.
Den sidste på villavejen
Ulsø Trikotage, som virksomheden oprindelig er døbt, er måske den sidste af sin slags. Et levende billede af en fortid, der for 50 år siden var hverdag i uldjydebyen Ikast, hvor iværksætterne spandt tråde og syede løs i kældre, udhuse og garager.
Ulsø-søstrene har valgt at blive på den adresse, hvor deres bedsteforældre startede op på helt samme måde som mange andre foretagsomme iværksættere på deres tid.
- Som barn husker jeg, at der kom en tom container mandag morgen, som så i løbet af ugen blev fyldt op. Fredag blev den hentet og fragtet tilbage til stationen og videre til Schou’s fabrikker, der distribuerede de op mod 5000 underkjoler ud i en lang række detailbutikker, fortæller Lone Ulsø Knudsen.
Evigheds-kjolen
Og selv om de færreste kvinder i dag bruger underkjoler, er det fortsat en vare, der altid er på lager i virksomheden på Linde Allé.
- Der er jo stort set ingen, der producerer underkjoler længere, så den er nok kommet for at blive i vores sortiment, siger Bodil Ulsø Larsen, der siden begyndelsen af 1990’erne har stået for produktudvikling og design.
Tredje generation
Sammen med sin søster Lone, der har ansvar for administrationen, udgør hun tredje generation i familievirksomheden, der lever sit eget stille liv.
- Vores bedstefar sagde altid: Hellere lille og fyldt end stor og tom. Vi har flere gange sagt nej til at levere til store aftagere. Får de først foden indenfor, så ved vi godt, at de vil bestemme mere. Vi vil hellere selv have lov til at bestemme, hvordan vi gør, og fortsat have indflydelse på at sætte farten. Hvorfor køre i Porsche, når mindre kan gøre det, siger Bodil Ulsø Larsen.
Bæredygtigt
- Vi tænker meget på at gøre tingene på en miljørigtig måde. Vi bliver nødt til at tænke klogt og ikke bare overproducere, for senere at blive nødt til at sælge et restlager ud til billigere priser end omkostningerne kan bære, siger Bodil Ulsø Larsen.
På samme måde har de to søstre valgt ikke at følge med strømmen af kontinuerlige sæsonudskiftninger. De holder sig til to årlige kollektioner: forår og efterår.
Ulsø-søstrene har brugt corona-nedlukningen til at kigge på deres interne arbejdsgange.
- Vi har aldrig været »first-mover«, men nedlukningen gav os en pause, som vi har brugt til at blive opdateret på den digitale front. Man fornærmer nok ingen ved at sige, at vi er gået fra Mads Skjern-niveau til et moderne online-niveau med blandt andet lagerstyring, siger Lone Ulsø Knudsen, der som den adminstrative chef slet ikke er tvivl om fordelene ved den opjustering.
Bambus og plastik
- Godt nok er vi - som tidligere nævnt - ikke »first-movere«. Men tænker jeg tilbage, så er der mange ting, som vi - uden at have gjort nævneværdigt ud af det - faktisk har været nogle af de første til at introducere. Allerede i 2000 kunne vi levere undertøj produceret med bambusfibre. I 2014 lavede vi den første badetøjsproduktion, som var lavet med materialer baseret på regeneret plastik, så vi er nok bare ikke så gode til at råbe højt om det, vi kan.
For første gang i den tid, søstrene husker tilbage på, har de i, hvad man kan kalde jubilæumskollektion introduceret en ny farve: orange. Og på trods af det vovede farvevalg ser også den ud til at hitte og falde i kundernes smag.




