Kunstner besøgte Ikast: Hans skulptur røg først den ene vej og så tilbage igen

Kunst-professor Bjørn Nørgaard er glad for, at »Monument til Ikast« er tilbage på plads i Højris Parken

2. juni 2021, 04.07

Kunstprofessor Bjørn Nørgaard er tilbage i Ikast, hvor han for snart 50 år siden opførte sit første udendørs værk, »Monument til Ikast«. Efter 25 års ophold i Frisenborgparken er skulpturen vendt tilbage til Bjørn Nørgårds Vej. Foto: Laila Kempel

KUNST I 1970’erne var han ung og oprørsk og slagtede heste i kunstens navn - en spirende kunstner, der var til alt andet end ligusterhække og parcelhus.

Koblingen mellem et nybyggerkvarter i Ikast og Bjørn Nørgaard var på alle mulige måder modig, nytænkende og grænseoverskridende for alle parter.

Torsdag eftermiddag var Bjørn Nørgaard tilbage i Ikast, hvor han har været til mange indvielser gennem de seneste 50 år. Byen rummer nemlig en ganske stor samling af værker af den senere så kendte kunstprofessor.

Denne gang var han måske mere glad, end han plejer at være.

Dels var det på hans egen vej, Bjørn Nørgårds Vej, som dog er stavet forkert. Og dels var det en genindvielse af hans første udendørs værk, »Monument til Ikast«, der er vendt hjem til sin oprindelige plads efter 25 års ophold i Frisenborg Skulpturpark.

Ikast-Brande Kommunens kulturudvalgsformand, Helle Mathiasen (V) stod for talen

- I dag - næsten 50 år senere - er vi klogere på historien og på de mennesker, der først i 1970’erne med tømrermester Regner Madsen i spidsen tog initiativ til at samle 14 lodsejere for at skabe en ny bydel i den østlige del af Ikast, sagde Helle Matiasen.

Hverdagsliv

Hun fortalte om Bjørns Nørgaards værk, der var en hyldest til hverdagslivet med hverdagsgenstande som vaskepulver, bleer, børster og i midten en høj med 12 kaffekopper rundt om en lagkage.

Fremover prydes villavejen af to Nørgaard-værker, da vejen fik et erstatningsværk, da »Monumet til Ikast« flyttede i Frisenborgparken.

I forbindelse med den første flytning er de let fordærvelige ting i glaspyramiden blevet reproduceret i bronzeudgaver og var på den måde blevet fremtidssikret.

Som nævnt var tanken ellers oprindelig, at værket skulle foregå.

- Vi ville ikke lave noget, der skulle blive, afslørede Bjørn Nørgaard, der fortalte, at det var den lokale kunsthandler Svend Hansen, der havde fået ham i fælden.

- Vi skulle lave kunstværker, der skulle stå i et bestemt område. Det var nyt og uvant for alle - og ikke mindst for de mange nybyggere, der stod med deres nye fine huse. Man fornærmer næppe nogen ved at sige, at glæden over værkerne var begrænset. Faktisk var beskeden i retning af, at jo hurtigere vi kunne få det pakket væk, desto bedre ville det være, afslørede Bjørn Nørgaard med et skælmsk smil om munden.

Kunstprofessoreren kan nemlig konstatere, at værket har været igennem en vandring og er blevet til en slags mindesmærke.

Perfekt blå sokkel

- Jeg er taknemmlig for jer, der bor her, og jer, der har set muligheden for, at det nu kan komme hjem, sagde Bjørn Nørgaard.

- Det er helt, som det skal være, konstaterede han.

For 50 år siden var villaejerne oprigtig bekymrede for, at de mange kunstværker ville få huspriserne til at falde.

- At få sin egen vej var ikke noget, jeg dengang var stolt over. Det var vist bare lidt en stående vittighed. Men det var nu ikke helt dumt tænkt, dengang, mente kunstprofessoreren.

Eneste vej

Med til genindvielsen på Bjørn Nørgårds Vej var også Regner Madsen, der kunne fortælle nogle af historierne om møderne med de dengang ukendte kunstnere.

- De var som en sæk lopper, da vi sad der omkring et gammelt komfur. Nogle kom, og andre kom ikke. Om de er berygtede eller berømte. Men de blev i alt fald kendte, sagde Regnar Madsen, der afslørede, at han blev en smule sur, da han i sin tid erfarede, at Bjørn Nørgaard-skulpturen var blevet flyttet ud af området, og derfor også er særdeles tilfreds med, at den nu er tilbage på sin »rigtige« plads.

Formanden for kultur- og fritidsudvalget, Helle Mathiasen (V), holdt indvielsestalen for de fremmødte, da Bjørn Nørgaard fik sit monument tilbage på skabelsesstedet i Østbyen. Foto: Laila Kempel
Regnar Madsen (t.v.) i selskab med en anden af ophavsmændene til projekt Højris Parken, Helmer Zülau (t.h.), der skåler med Mogens Zülau (bagerst) og Bjørn Nørgaard. Foto: Laila Kempel
Bjørn Nørgaard tilbage i villakvarteret, hvor han i sin tid på det kraftigste blev opfordret til at pakke sit værk ned og forsvinde - jo før, des bedre. Heldigvis er mange blevet klogere siden. Husejerne er glade for at få kunstværket tilbage, og kunstneren selv en anelse stolt af at have sin egen vej i Ikast. Foto: Laila Kempel