Kirkens telefontjeneste: Erland og hans kolleger taler hver dag med 180 mennesker med ondt i livet

En af landets meste brugte telefontjenester – Sct. Nicolai Tjenesten – er bemandet med helt almindelige mennesker over hele landet. 35 af de frivillige vagter bor i Midt- og Vestjylland

30. juli 2020, 06.35

På de travle dage kan Erland Sørensen som telefonvagt ved Sct. Nicolai Tjenesten have 10-12 samtaler med folk, der ikke har andre at tale med. Foto: Troels Witter

KIRKEN Der er nok mange, der ikke umiddelbart genkender telefonnummeret 70 120 110. Men der bliver ringet til nummeret 67.000 gange om året, og opkaldene kommer fra danskere, der har brug for nogen at snakke med. Det er godt 180 opkald om dagen.

Telefonnummeret tilhører Sct. Nikolai Tjenesten. Hver aften sidder frivillige klar over hele landet til at tage de mange telefonopkald fra mennesker, der har brug for en fortrolig og anonym snak om stort og småt.

- Nogle ringer, fordi de er ensomme. Andre ringer, fordi de har ondt i livet. Det kan være, de har problemer i familien, men de kan også have psykiske problemer, som de har brug for at tale om, fortæller Erland Sørensen fra Ikast.

Han er formand for Sct. Nicolai Tjenesten i Vestjylland, som stiller med 35 vagter, der på skift indgår i bemandingen af telefontjenesten. Sammen med frivillige i tjenestens syv andre regioner bemander de telefonerne hver aften fra klokken 20 til klokken 2.

Kan godt være hårdt

Erland Sørensen har været aktiv i Sct. Nicolai Tjenesten i omkring 25 år. Lysten til at engagere sig socialt og i kirkens diakonale arbejde kommer fra opvæksten, og de anonyme samtaler med mennesker i forskellige livssituationer giver ham meget retur for den tid, han bruger på tjenesten.

- Nogle gange kan det godt være lidt hårdt. I løbet af nogle af samtalerne kan man blive svinet til og skældt ud, men så er det vigtigt at huske, at der ikke er noget personligt i det og at opkaldene kommer fra folk, der har det skidt, siger Erland Sørensen.

Ingen registrering af samtalerne

Det er som regel nogle meget forskellige samtaler, der kommer i løbet af en aftenvagt. Det er både gamle og unge, der ringer til Sct. Nicolai Tjenesten. Nogle trænger egentlig bare til at snakke med et menneske, mens andre er presset ud over kanten af personlige problemer eller psykisk sygdom. Men fælles for alle opkaldene er, at alt er anonymt, og at der ikke bliver registreret, optaget eller noteret noget i forbindelse med samtalerne. Og så er formålet med Sct. Nicolai Tjenesten ikke at behandle eller at rådgive, men at være det lyttende øre for folk, der ikke har andre at tale med.

- Vi skal kunne tale om vind, vejr og vandstand, som man siger i Vestjylland. Vi skal ikke komme med færdige svar og løsninger. Vi kan godt henvise folk til andre tjenester som for eksempel selvmordslinjen, hvis vi fornemmer, at det kan hjælpe, men ellers skal vi som vagter huske, at vi ikke skal frelse hele verden, siger Erland Sørensen.

Ekstra travlt under Corona-krisen

Sct. Nicolai Tjenesten får som regel flere opkald op til jul og i sommerferien, hvor ensomheden kan komme til at fylde mere. Men der har også været ekstra tryk på vagttelefonerne under Corona-krisen, hvor flere ældre har været mere alene end ellers.

- Når der er mest travlt, kan man godt have 10-12 samtaler på en aftenvagt. Nogle gange kan det være meget lange samtaler, men det er vigtigt, at vi som vagter ikke styrer samtalen og bestemmer, hvornår folk skal lægge på eller hvad, vi skal tale om. Det skal være helt op til dem, siger Erland Sørensen.

Skal ikke missionere

Telefontjenesten blev oprindeligt oprettet af præster. I dag er der stadig præster blandt vagterne, men baggrund, uddannelse og alder er ikke afgørende for, om man kan blive telefonvagt hos Sct. Nicolai Tjenesten.

Tjenesten er godt bemandet i Vestjylland, men der kan altid bruges flere frivillige, der har lyst til at bruge en aften i ny og næ på at lægge øre til folk, der har behov for at tale med nogen. Sct. Nicolai Tjenesten sørger for det praktiske med telefonsystemet og sørger for relevante kurser og supervision. Men det er op til Erland Sørensen som lokalformand ud fra en samtale at vurdere, om en ansøger er egnet til at indgå i vagtordningen.

- Tjenesten har en kristen baggrund, så man skal kunne sit fadervor, men det er meget vigtigt, at man som vagt ikke er missionerende. Man skal først og fremmest bare være et godt og robust medmenneske med lyst til at lægge øre til andres problemer, siger Erland Sørensen.

Fakta:

Sct. Nicolai Tjenesten:

- Telefonnummer: 70 120 110

- Alle kan henvende sig anonymt

- Alle medarbejdere har tavshedspligt

- Sct. Nicolai Tjenesten bygger på et kristent menneskesyn

- Sct. Nicolai Tjenesten er en del af Kirkens Korshærs arbejde

- Tjenesten blev oprettet af 100 præster i 1957

- Sct. Nicolai Tjenesten modtager omkring 67.000 opkald om året