Lange udsigter til genåbning for e-sport: Hygge-gaming vinder frem i krisetid

Spillerne hos Ikast-Brande eSport kan ikke mødes fysisk. Klubben forsøger imidlertid at fastholde medlemmerne

5. juni 2020, 08.00

Toke Lindhard (i.m.) ser frem til igen at kunne mødes i klubhuset under det tidligere Ikast Stadion. Til venstre ses Mikkel Holm Lykke Hansen og Mathias Nielsen yderst til højre. Foto: Tom Laursen

IKAST-BRANDE Landets e-sportsforeninger er nogle af de, som fortsat må vente med at mødes fysisk i klubhusene. Det samme gør sig gældende for Ikast-Brande eSport. Imidlertid glæder klubben sig over, at medlemstallet endnu ikke er blevet lavere. Samtidig forsøger klubben at fremhæve det sociale, som man fortsat kan have online. Det fortæller næstformand Toke Lindhard.

- For det første er vi enige om, at det vil være uforsvarligt at åbne op for os lige nu. Vi deler tastatur og mus, og vi sidder meget tæt i et lukket lokale. Derudover har vi noget udstyr - blandt andet et vr-headset ( virtuelle oplevelser gennem et specielt stereografisk display red.), der vil kunne udgøre en smitterisiko, men vi glæder os til at åbne op, siger Toke Lindhard.

Medlemstallet er fortsat det samme, og selvom klubben ikke kan konkurrere på samme måde som tidligere, er det såkaldte »hygge-gaming« meget populært.

- Vi er godt 60 medlemmer i vores klub, og det er særligt de yngre spillere, som spiller sammen på hyggeplan. Vi har jo fordelen, at selvom vi er lukket ned, er vi ikke rigtigt lukket ned, fordi vi bevæger os i den virtuelle verden, siger han.

Det sociale mangler

Om det er taekwondo, håndbold, volley eller fodbold, så er det en forløsning for de unge at vende tilbage til fællesskabet. Blandt andet har håndboldafdelingerne og Ikast Taekwondo rykket træningen uden for. En løsning, der naturligvis ikke er mulig for e-sport.

- Vi er også en forening, hvor det sociale fylder meget. Det er nogle særlige timer, medlemmerne har, når vi mødes i klubben og spiller, spiser sammen og hygger. Det er klart, at vi ikke kan rykke uden for, så det bliver rart, når vi forhåbentlig kan åbne igen efter sommer, siger Toke Lindhard, som ikke håber, at krisen medfører, at klubbens medlemmer melder sig ud.

Mikkel Dambrog er 14 år og kommer fra Ikast. E-sport er for ham en vigtig del af fritiden. Mikkel Dambrog har ved at spille »League of Legends« fået venner i hele verden, fortæller han. Med to klik kan han tale med sit netværk fra hele Europa gennem sin mikrofon og headset. Det hjælper lidt på situationen, at man fortsat kan have kontakt og spille sammen.

- Der er et enormt fællesskab ved at spille, selvom man måske ikke skulle tro det. Vi har et godt sammenhold her i klubben, men heldigvis er vi ikke helt væk fra hinanden, siger han.

Mange spillere i Ikast-Brande

Ifølge en opgørelse fra Centralt Foreningsregister er antallet af e-sport-spillere steget i de fleste af landets kommuner. Rapporten, der udkom i begyndelsen af april, viser, at e-sport i Danmark er i fremmarch. Således er antallet af e-sport-spillere steget samlet med 57 procent fra 2018 til 2019 på landsplan.

Tallene er indsamlet i slutningen af 2019 og er altså ikke påvirkede af følgevirkningerne af coronavirussen. I Ikast-Brande Kommune er i alt 227 e-sport-spillere registreret. I Herning Kommune er tallet 54, mens tallet i Silkeborg Kommune er 163 spillere.

- Det er vigtigt at slå fast, at vi ikke råder over samtlige 227 spillere, selvom det ville være dejligt, siger Toke Lindhard med et smil.

Han henviser til, at tallet formentlig er større, da hundredvis af unge spiller i fritiden.

Ikast-Brande e-sport holder til under det tidligere Ikast Stadion, mens Brande Højskole også tilbyder e-sport. Derudover holder eSport Brande til i Brande Hallerne.

Ikast-Brande Kommune er blandt de kommuner i landet med flest registrerede e-sport-spillere. Med 669 registrerede spillere ligger Slagelse Kommune i top. Ifølge tallene fra rapporten er i alt 9496 spillere registreret i Danmark. Kort: Central Foreningsregister
Mikkel Dambrog til træning kort før corona-nedlukningen. Når fællesskabet mangler fysisk, er internettet en vigtig faktor. Foto: Tom Laursen