Nye perspektiver midt i en alvorlig udfordring

Mens efterskolerne spændt afventer regeringens forhandlinger, tænker ISI Idrætsefterskole konstruktive tanker for genåbning

Udgivet:22. april 2020, 18.59

Læsetid:4 minutter

Efterskoleleder på ISI Idrætsefterskole Lone Kyed savner lyden af liv. Foto: Privatfoto

Jette Aaes
Egnsredaktør| jaj@ikastavis.dk

IKAST Kontoret, skrivebordet og stolen er det samme. Men lyden er markant anderledes: Her mangler fodtrin på gangene, grin, hvin og et hej fra et ansigt i døren ind til kontoret i forbifarten.

Som på alle landets øvrige efterskoler er der stille på ISI Idrætsefterskole i Ikast, siden de 200 idrætselever fra hele landet blev sendt hjem 13. marts.

Alt for stille, hvis man spørger efterskoleleder Lone Kyed.

- Her er tomt - men masser af arbejde. Hver eneste dag savner jeg lyden af liv; eleverne og teenagestemmer på gangen. Helt vildt ...

Podcast og matematik

Tiden med nedlukning har som alle andre steder i landet givet udfordringer. Men også nye perspektiver.

På ISI Idrætsefterskole har undervisere og ledelse oplevet nedlukningen på flere niveauer.

- I første fase koncentrerede vi os om at sætte fuld fokus på fjernundervisning. Det fik vi forholdsvis hurtigt sat i system med mega-gode rammer. For eksempel har vi i nogle fag brugt podcast som en spændende alternativ opgaveform for eleverne, og matematiklærererne har brugt bagning som udgangspunkt for mål, former og andet funktionel matematik.

Samtidig peger Lone Kyed på, at ISI er idrætsefterskole med stort I. Skolen, der tilbyder badminton, cykling, golf, håndbold, fodbold og volleyball, har hvert år flere hundrede elever på venteliste.

- Vores skole handler om idræt i kombination med efterskoleliv. Derfor har underviserne også som linjetrænere og familiegruppelærere knoklet for at udnytte den virtuelle verden til at skabe rum til den del. I forhold til træning, idrætsfælleskaber, familiegruppehygge, fællessang og quizzer ...

Plads til sorg

Desuden lavede ISI også en strategi i forhold til kommunikation.

For eleverne individuelt, i forhold til skolearbejdet, i familiegrupperne, i linjeidrætterne og i det store fællesskab.

- På alle platforme skal vi gerne kunne rumme den sorg, det også er for eleverne, der savner og er kede af, at det efterskoleår, de var midt i, som de kun oplever det ene år, pludselig forsvandt. Nærmest fra en dag til en anden. I en tid på året, hvor meget kulminerer på efterskolen, siger Lone Kyed.

I påsken skulle ISI-eleverne således have oplevet både gallaaften med lancierdans og bytte-idrætslinje-dag. I stedet formåede kreative kræfter på skolen at lave online konkurrencer og aktiviteter:

- Så vi både skabte nærvær og udfordrede eleverne. I nogle aktiviteter var både eleverne og deres familier sammen om udfordringerne. I det hele taget har nedlukningen været en mulighed for at komme endnu tættere på elevernes familier og især forældre. Det har midt i alle de fysiske, sociale afsavn været en god oplevelse, siger Lone Kyed.

I forhold til virtuel undervisning har nedlukningen også givet værdifuld indsigt.

- Det bliver perspektivrige redskaber for os som idrætsefterskole, fordi vi hvert år har elever, der i perioder er væk til turneringer eller landsholdssamlinger, siger Lone Kyed.

Men den daglige fysiske kontakt, fællesskabet, som er efterskolens grundpille, kan den virtuelle verden aldrig afløse, konstaterer efterskolelederen.

Finder en vej sammen

Mens dørene til folkeskolen er åbnet på klem, håber Lone Kyed, at der snart er nyt i forhold til aktuelle politiske forhandlinger om genåbning af efterskolerne. I et eller andet omfang:

- Eleverne kommer fra hele landet, og med fællesskab og nærhed som vores fundament giver det naturligvis udfordringer i forhold til at begrænse smitte. Men en tom skole har blandt andet betydet, at vores nye storkøkken og spisesal stort set er bygget færdigt før tid, fordi vi har kunnet lukke det gamle helt ned. Derfor har vi faciliteterne til at lade eleverne spise i hold, så de kan bevare afstand.

Som i folkeskolen skal efterskoleeleverne heller ikke til afsluttende eksamen, men får årskarakterer til sommer.

- Heldigvis har 98 procent af vores elever afklaret deres fremtid til august, og de sidste to procent skal vi nok få hjulpet med afklaring. Vi arbejder også allerede med planer for alternativ undervisningen i form af et kursuskatalog, hvor eleverne kan vælge ud fra, hvad de fagligt har brug for at sætte ekstra fokus på i forhold til deres vej videre - i stedet for bare at genoptage traditionel undervisning.

- I det hele taget kommer vi til at åbne i en helt anden struktur. Men jeg oplever, at på trods af afstand har netop fællesskabet gjort os tættere. Så jeg er sikker på, vi finder en vej sammen - så snart vi får lov, siger Lone Kyed.