Lokale skoleklasser taler med DR-journalister

I sandhedens tjeneste går af hensyn til corona-udfordringerne - online

21. november 2020, 08.00

De to DR-journalister Erkan Özdenb og Annika Wetterling er værter i den nyeste version af DR’s undervisningstilbud til de ældste elever i folkeskolen: I Sandhedens tjeneste, der gennemføres p+å torsdag. Foto: DR

UNDERVISNING International School Ikast-Brande, Nr. Snede Skole, Bording Skole og Klovborg Friskole er torsdag den 19. november med i DR’s store virtuelle nyhedsshow ’I Sandhedens Tjeneste’. Det er et undervisningstilbud til alle 8-9. klasser i Danmark, hvor der blandt andet bliver sat fokus på kildekritik, nyhedsformidling og adfærd på sociale medier - og som ruster de unge til at begå sig i en digital nyhedsverden.

Eleverne vil undervejs i showet arbejde tæt sammen med DR Nyheders vært Erkan Özden og digitale journalist Annika Wetterling.

Det hele kommer til at foregå som et digitalt event, hvor eleverne følger med virtuelt og inddrages gennem afstemninger og konkurrencer.

DR har i stedet for holde fysiske nyhedsshows udviklet en virtuel udgave af »I Sandhedens tjeneste«, hvor ideen er at klæde de ældste elever på til at være medieforbrugere.

- Som medieforbruger er der nok at holde styr på i det daglige, når vi bliver bombarderet med informationer. For er en nyhed bekræftet, er den falsk, er det bare satire, eller er det en kilde, der har en helt særlig interesse i, at en nyhed bliver spredt?

Det kan være svært at skelne mellem, hvad der er skidt og kanel, og derfor har DR de sidste fem år arbejdet med at skærpe den kildekritiske sans i skolernes 8., 9. og 10. klasser, skriver DR i en pressemeddelelse.

Indtil videre er 15.000 elever tilmeldt, men der er plads til mange flere, når vært på TV-Avisen Erkan Özden og digital journalist Annika Wetterling fra DR Nyheder står for at afvikle ’I Sandhedens Tjeneste’ på den nye facon fra DR Byen og med elever og lærere ude bag skærmene.

Det ligger i fast, at eleverne bliver præsenteret for en nyhedshistorie – lige fra første telegram. Hvis nu historien for eksempel er, at der er forlydender om bandeskyderi på Nørrebro, skal man så fortælle det straks, skal man vise et billede af den mulige forbryder, som nogen har delt på Facebook, og er børnenes holdning måske anderledes, hvis det er et familiemedlem eller en, de kender, som er på billedet?

- Hele grundstenen i ’I Sandhedens Tjeneste’ er, at eleverne bliver aktiveret og involveret. Vi trækker derfor nyhedsdagsordenen ned til noget nært, og vi indarbejder så interaktive elementer og bruger elevernes svar undervejs, forklarer Anders Kern Boje.

Håbet er, at man kan sende livehold ud på flere skoler, så alle deltagerne får følelsen af, ’at der er folk i den anden ende’.