Overrasket over at blive kaldt modig

15-årige Simon Nygaard Rasmussen har fundet sin styrke som kreativ, går efter en karriere som animator og gerne som Pokemon-tegner i Japan

25. oktober 2020, 05.00

Simon Nygaard Rasmussen har været glad for sine 24 møder med en frivillig mentor hos Talentspejderne. Hans mor Malene Leik Rasmussen er også begejstret for, hvad det har gjort for sønnen. Foto: Laila Kempel

MODIG Simon Nygaard Rasmussen er både kreativ og modig. Det sidste kom lidt bag på ham, men nu er det en af de styrker, han er rigtig glad for at have, og en styrke han gerne hiver op af inderlommen, hvis tingene en dag vender lidt på hovedet.

Han ved nemlig nu, at han er modig og tør tage et skridt i den rigtige retning. Det har han lært under sit forløb hos Talentspejderne.

Et koncept, som Ikast-Brande Kommune har taget i brug for at få så mange unge som muligt til at gennemføre en ungdomsuddannelse, når de er færdig med folkeskolen

Simon Nygaard Rasmussen er en af de unge, som Ikast-Brande Kommune har tilbudt at deltage i det 24 lektioner lange program under Talentspejderne.

- Jeg har lært mig selv meget bedre at kende, og hvordan jeg bruger de styrker, som jeg ved, jeg har. Det giver selvtillid at vide, hvor man har sine styrker, og hvor man er god, siger Simon Nygaard Rasmussen.

Han er rigtig glad for at tegne, så da han under et møde med sin mentor blev præsenteret for »Kreativ« som en anden styrke, kom det ikke så meget bag på ham, som at være modig.

- Men at vide, at jeg er kreativ, når jeg godt kan lide at tegne, giver mig lyst til at arbejde videre på det felt. Jeg ved nu, at jeg er god til det, og har evnerne i den retning, siger den unge skoleelev.

Han går i dag i 9. klasse i Ikast og er ikke længere i tvivl om, hvad han skal, når han til sommer får sit afgangsbevis i hånden.

- Jeg skal på spiludviklingslinjen på HTX i Herning og senere, så vil jeg uddanne mig til animator på skolen i Viborg, siger Simon Nygaard Rasmussen.

Et af kritierierne for at få tilbud om et talentspejderforløb er, at lærerne er i tvivl om, hvorvidt eleven er uddannelsesparat - altså klar til at kunne gennemføre en af de mange ungdomsuddannelser, samtidig med, at eleven kan have svært ved at sætte ord på, hvad han/hun gerne vil være »når han/hun bliver stor«.

Simon Nygaard Rasmussen er ikke længere i tvivl. Han skal være tegner/animator og har sat en retning på sit mål.

- Det har været en spændende rejse at være på, og jeg kan klart anbefale det til andre unge. Jeg er blevet meget bevidst om selv at tage ansvar for min læring, blandt andet, når vi skal arbejde i grupper, så tør jeg godt byde ind, fordi jeg ved nu, hvad jeg er god til, siger Simon Nygaard Rasmussen.

Han har fået en meget bedre hverdag med nye kompetencer omkring sig selv og det sociale fælleskab i klassen.

Skal han sætte ord på sin ultimative drøm om en fremtid så er han slet ikke i tvivl.

- Jeg vil gerne tegne Manga’er i Japan, og måske være med til at opfinde nye Pokemon’er . Det ville være fedt.

Simon Nygaard Rasmussens mor, Malene Leik Rasmussen er så begejstret for, hvad Talentspejdernes forløb har gjort ved hendes søn, at hun klart kan anbefale det til andre, og jubler samtidig over, at hendes anden søn, Simons lillebror også har fået tilbuddet.

Simon Nygaard Rasmussen mødtes med sin mentor en gang om ugen på biblioteket. I alt 24 gange.