Bekymret Tulstrupborgers søn blev kørt ned ved helleanlæg: Min frygt er, at et barn skal dø, før der sker noget

Et farligt helleanlæg bekymrer Tulstrup-borgere, der ønsker lyskryds

23. oktober 2020, 04.01

Anders Sandbjerg Larsen ved det farlige helleanlæg, som bliver bygget op igen efter endnu et uheld. Foto: Henrik Ole Jensen

TULSTRUP Anders Sandbjerg Larsen glemmer aldrig den morgen, da to biler kører op i familiens indkørsel. Den ene er ramponeret, men det er den anden, der får hans hjerte til at slå ekstra hurtigt.

- Min søns cykel hang på bilen. Heldigvis ser jeg få sekunder senere, at Klaus også er med, men man når godt nok at blive bange, husker Anders Sandbjerg Larsen.

Det kunne da også være endt grueligt galt for sønnen Klaus den morgen for fire år siden. Sønnen cyklede ad Søbjergvej og ville trække over fodgængerfeltet ved Ilskovvej:

- Præcis som stort set alle andre Tulstrup-børn gør hver morgen, når de skal i skole, for det er den sikreste af de mange usikre veje, og overgangen fører hen til skolestien mod Nordre Skole, siger Anders Sandbjerg Larsen.

Han får en klump i halsen og tilføjer:

- Vi må bare have en lysregulering.

Den morgen bliver hans søn ramt af en bil i alt for høj fart. Klaus er på det tidspunkt 13 år og slipper med skrækken. Men siden da har det ene uheld efter det andet fundet sted, fortæller den bekymrede far.

- Hele byen er bange for det helleanlæg. Vi føler ikke, at vi kan komme sikkert over Ilskovvej nogle steder.

- Siden Klaus blev kørt ned, mener jeg, at tre børn er blevet ramt ved helleanlægget, uden at det heldigvis har resulteret i noget ulykkeligt. Vi har bedt om lysregulering i mange år, men min frygt er, at et barn skal dø, før der sker noget i sagen, siger Anders Sandbjerg Larsen.

En lang kamp

Mens den bekymrede far viser, hvor hans søn blev kørt ned, er arbejdsfolk fra Ikast-Brande Kommune i færd med at arbejde på helleanlægget. De seneste uger har det nemlig været totalskadet, efter at en bil for mindre end en måned siden torpederede det og endte i den modsatte grøft.

- De er hele tiden i gang med at bygge helleanlægget igen, for det sker jævnligt, at en bil kommer med al for høj fart og torpederer det. Det er et mirakel, at ingen er døde endnu, siger den bekymrede far.

Han er også bekymret for vejens forløb på Søbjergvej, som lige inden fodgængerfeltet går i en bue mod højre, hvor en privat hæk dermed fjerner udsynet til fodgængerfeltet.

- Hvis man kommer kørende ad Søbjergvej og vil svinge til højre, kan man ikke se, om der går nogen på fodgængerfeltet før til sidst, lyder det.

Vurderer nye tiltag

Ifølge Ikast-Brande Kommunes afdeling for trafikplanlægning er der registreret tre uheld i krydset i perioden 2015-2019, mens man i 2020 har registreret et enkelt uheld. Ifølge kommunens oplysninger skulle alle uheld være materielle, og krydset har ikke været udpeget som en såkaldt sort plet. Sorte pletter udpeges på baggrund af trafikuheld registreret af politiet inden for de seneste fem år.

Som led i udpegningen gennemføres analyser af de enkelte kryds og strækninger. Ifølge afdelingen for trafikplanlægning vil krydset blive udpeget som sort plet næste gang, da man lige nu har fire uheld på fem år.

- Vi iværksætter en ny trafiktælling på stedet, så vi har opdaterede tal, og så vil de tal samt input fra borgerne i området indgå i en vurdering af, om der er behov for nye tiltag, siger Henrik Engedahl (V), formand for Teknik- og Miljøudvalget i Ikast-Brande kommune - og uddyber:

- Nu ser kommunens fagfolk nærmere på forholdene: Hvad er der sket og hvorfor? Og kommunens fagfolk vil desuden måle hastigheder og trafikmængder. Derefter kan det vurderes, om der bør gøres noget og i givet fald hvad. Samtidig skal eventuelle ændringer prioriteres i forhold til alle de andre projekter rundt i kommunen, siger Henrik Engedahl.

Udvalgsformanden tilføjer videre, at det er en langsommelig, men også grundig proces.

- Indtil videre vil jeg opfordre de yngste trafikanter til at bruge den østlige sti langs Stensbjerg Alle og så krydse vejen i lysreguleringen ved Hagelskærvej, siger han.

Også et problem

Anders Sandbjerg Larsen er glad for, at man nu har sat fokus på problematikken, men løsningen med at krydse ved lysreguleringen ved Hagelskærvej er ikke optimal.

- Det sted er også farligt. Desværre kører folk inde fra Tulstrup heller ikke særlig pænt. Her er tung trafik, her er hektisk og mange biler, selvom der er et lyskryds, siger han og henviser til, at krydset ved helleanlægget længere oppe ad vejen ved Søbjergvej forbinder Tulstrup med en cykelsti direkte til Nordre Skole.

Derfor vil en lysregulering være oplagt, fastslår han:

- Det vil være sikrest for alle, og så er man også fri for, at helleanlægget skal torpederes.

Vejen snor mod højre frem mod fodgængerfeltet ved Søbjergvej. Hækken ved siden af Anders Sandbjerg Larsen gør det svært for bilister, som skal svinge til højre, at se fodgængerne. På den anden side ses skolestien, som fører til Nordre Skole. Foto: Henrik Ole Jensen
Anders Sandbjerg Larsen håber på, at politikerne nu vil sætte en lysregulering op. Foto: Henrik Ole Jensen