Færre eksamener og bedre toiletforhold: Skoleelever øver sig i at råbe op

Elevrådene fra alle kommunens skoler var i går samlet til elevdemokratidag. Her blev børnenes grænser rykket, mens de blandt meget andet fik indsigt i kommunens børne- og ungepolitik

Udgivet:30. april 2022, 08.00

Læsetid:3 minutter

De fire forreste drenge fra 9. klasse gik fra at se meget trætte ud til at finde engagementet, da det gik op for dem, at de rent faktisk har flere forhold i hverdagen, de gerne vil have forbedret. Fra venstre er det Emil Skousbøll, Rasmus Kjærsgaard, Kristian Lindholt og Simon Andersen. Foto: Mikkel Korsgaard Christensen

Mikkel Korsgaard Christensen
Journalist| mkc@herningfolkeblad.dk

DEMOKRATIDAG Iris Fagerlunds kinder får en anelse kulør, mens hun bevæger sig op mod talerstolen i hallen på Ikast Østre Skole.

Selv om hun er forperson for fælleselevrådet, har den 14-årige skoleelev ikke prøvet at tale foran næsten 150 mennesker før.

Efterfølgende er det en lettet forperson, som møder pressen.

Vi er til elevdemokratidag for skolerne i Ikast-Brande Kommune, hvor alle elevråd er repræsenteret. Denne torsdag skal eleverne ud på tre workshops, hvor børnene skal lære at holde taler, de skal lære om aktivt demokrati og om kommunens børne- og ungepolitik, og de skal besøge byrådssalen, hvor borgmester Ib Lauritsen (V) fortæller om det lokalpolitiske liv.

- Jeg var meget nervøs, det må jeg nok indrømme, men det føles godt nu, smiler Iris Fagerlund.

Ved siden af hende står næstforpersonen for fælleselevrådet i Ikast-Brande Kommune, 14-årige Christina Ditlevsen. Begge piger går på Hyldgårdsskolen og hylder initiativet bag elevdemokratidagen.

- Det er så vigtigt, at de voksne hører vores ideer og lytter til vores stemmer, men det er også vigtigt, at vi børn husker at bruge vores stemme, og det er sådan en dag her forhåbentlig med til at minde os om, forklarer Christina Ditlevsen.

Forandringer nedefra

Som repræsentanter for kommunens folkeskoleelever brænder begge piger for at gøre en forskel, om end det fortsat er i en mindre skala, som Iris Fagerlund udtrykker det.

- Jeg har da overvejet at gå ind i politik, når jeg bliver ældre. Jeg synes, det er fedt, at jeg som elevrådsrepræsentant oplever, at der rent faktisk bliver lyttet til vores stemmer. Jeg går meget op i bæredygtighed, og her er vi eksempelvis kommet med en række idéer vedrørende affaldssortering og pantkasser, som skolen har lyttet til, fortæller Iris Fagerlund.

Hun bliver suppleret af Christina Ditlevsen:

- Det er rart med forandringerne nedefra, og det er rart, at vi børn og unge også får lov til at bruge vores stemmer. Det er jo os, det handler om.

Talens magt

Eleverne bevæger sig ud i de forskellige workshops, og hallen på Østre Skole bliver omdannet til »Talerummet«. Martin Johansen fra Demokrati i Skolen er tovholder og forklarer, hvorfor elevernes stemmer er vigtige for at udvikle en god skole.

Efter at han har motiveret eleverne til at gøre en forskel, er det nu tid til, at eleverne skal skrive deres egen tale.

Fordelt på deres respektive klassetrin begynder børnene at idéudvikle. Det er ikke let at skrive en tale, og hvad skal man overhovedet snakke om? Det er måske bedre bare helt at holde mund ...?

Bagerst i hallen sidder en gruppe trætte teenagere. Emil Skousbøll, Rasmus Kjærsgaard, Kristian Lindholt og Simon Andersen leger med blyanterne og tager selfies.

- Jeg ved ikke, hvad der interesserer mig, siger Kristian Lindholt, men efter en kort tænkepause slår det ham:

- Jo, jeg vil gerne have færre eksamener. Jeg synes ikke, at det er rimeligt, at hele min indsats over et skoleår skal bedømmes ud fra en præstation på 20 minutter, lyder det nu med engagement i stemmen fra Kristian Lindholt, og nærmest synkront begynder blyanterne at bevæge sig på papiret blandt de øvrige drenge i gruppen.

Så er det nu

Ét er at få skrevet sine tanker ned på papir. Det er noget helt andet at fremføre sine holdninger foran en stor forsamling. Tovholder Martin Johansen ser ud over børnene og opfordrer til at træde frem på talerstolen.

Stilheden er øredøvende, da hænderne blandt 4.-klasses-eleverne begynder at skyde op. Anna Lørup Tørngren Post fra 4.b på Bording Skole går med et smil frem og trækker mikrofonstangen ned i børnehøjde.

- Jeg vil sige til lærerne, at de skal huske, at elevernes stemmer er vigtige. Vi vil have medbestemmelse, og så skal vi i klasseværelserne have fokus på, at eleverne er trygge og får nok hjælp. Lærerne skal holde rigtig godt øje med, om hver enkelt elev har det godt, lyder det fra Anna Lørup Tørngren Post, som forlader talerstolen til en stor klapsalve.

Selvtilliden vinder frem blandt klassetrinene, som modigt fortæller om deres tanker og ønsker på en formiddag, hvor indsigt, debat og modige beslutninger skaber selvtillid blandt Ikast-Brandes elevrådsrepræsentanter.

14-årige Iris Fagerlund få minutter efter at have talt foran godt 100 andre elever. Selv om hun er forperson for fælleselevrådet, var det en smule nervepirrende. Torsdag formiddag trænede eleverne blandt andet i at holde tale.
Det kneb lidt med at komme i gang, men pludselig gik det stærkt med papir og blyant, da eleverne skulle skrive deres egne taler til elevdemokratidag på Ikast Østre Skole, hvor næsten 100 elever fra alle kommunens skolers elevråd deltog. Foto: Mikkel Korsgaard Christensen
Christina Ditlevsen er næstforperson i fælleselevrådet og begav sig også op til mikrofonen for med sin tale at fortælle lærerne sine synspunkter til at få den bedst mulige skole. Foto: Mikkel Korsgaard Christensen