Et kunstværk skal berøre og bevæge én

I weekenden holdt Kunstpakhuset to censurerede udstillinger. »Til kanten« og »Inside 2022« var velbesøgte og gav stof til eftertanke

Udgivet:23. juni 2022, 07.00

Læsetid:2 minutter

Simone Jørgensen stod model til fotograf Kirsten Adlers billedserie. Foto: Privatfoto

KUNST I weekenden holdt Kunstpakhuset to ferniseringer. Den første udstilling »Til kanten« er en censureret udstilling af fotografiske værker.

To af de tre censorer, der stod for udvælgelsen af værkerne, var mødt op til ferniseringen, skriver Kunstpakhuset i en pressemeddelelse.

- Der er ikke nogen norm for, hvad der er godt og skidt, og der er ikke nogen fast facitliste, når man som censor skal vælge, hvilke billeder der skal med på udstillingen, sagde fotograf og censor Carsten Ingemann.

En bearbejdelse

- I dag er jeg cancerfri.

Ordene er Simone Jørgensens. Da hun fik konstateret kræft i efteråret 2021, tog hun en beslutning.

- I stedet for at skrive dagbog ville jeg have taget nogle fotografier, der beskriver de forskellige faser i forløbet, forklarede hun.

Fotograf Kirsten Adler modtog desuden et gavekort for sine billeder af den dengang kræftramte kvinde.

- Jeg er glad for anerkendelsen. Det, jeg ville med billederne, lykkedes, sagde hun efterfølgende og tilføjede:

- Jeg ser fotografierne som hendes (Simone Jørgensen, red.) bearbejdelse af den proces, hun har været igennem, lød det fra Kirsten Adler.

Og Simone Jørgensen nikkede:

- Jeg er ikke et offer - jeg er i udvikling.

Udstillingen »Inside 2022«

- Der er tale om et præcist værk, som lader æstetikken i de gamle skiferplader stå alene. Et værk, som leder tankerne hen på korthusets skrøbelighed og en tvivl om, hvorvidt det vælter ved gennemtræk.

Sådan lød det fra de tre censorer, der havde vurderet hvilke kunstværker, der skulle igennem nåleøjet til den censurerede udstilling »Inside 2022« i Kunstpakhuset.

De censurerede udstillinger på Kunstpakhuset finder sted hvert andet år.

Birgitte Damgaard, der er formand for Kunstpakhusets bestyrelse, har stor glæde af de censurerede udstillinger.

- Det er fantastisk at være med til at støtte kunstnere, der er på vej. Vi har jo åbne censureringer, hvor kunstnerne og andre, der er interesserede, kan følge censorernes arbejde med at udvælge, hvilke værker der skal med på udstillingerne. Det gør, at kunstnerne - både de, der bliver valgt til, og de, der bliver valgt fra, har mulighed for at få en konstruktiv kritik af deres indsendte værker.