Crown og Corona var de første Toyota’er i Danmark

1. marts er det præcis 50 år siden, at Leo Vestergaard kunne præsentere det nye japanske bilmærke for byen

Udgivet:27. februar 2021, 06.44

Læsetid:6 minutter

Fra venstre servicechef Bo Østergaard, servicerådgiver Per Nielsen har den højeste anciennitet hos Toyota i Ikast der for 50 år siden blev stiftet af Eva Vestergaards nu afdøde mand Leo Vestergaard, der startede bilhuset for 50 år siden. På billedet ses også bilrådgiver Morten W, Friis og administrende direktør i STS Hanne Juul Jensen. Foto: Tom Laursen.

Laila Kempel
Journalist| lak@ikastavis.dk

IKAST Det ville næppe være populært, om man i dag skulle præsentere et nyt bilmærke i Danmark i en model med verdens i øjeblikket mest forhadte navn: Corona.

Men det var virkeligheden, da den dengang 34-årige Leo Vestergaard 1. marts 1971 præsenterede Ikast-borgerne for den nye japanske bil Toyota, der var kommet til Danmark første gang i 1963.

Leo Vestergaard bød indenfor på Esso-tanken på hjørnet af Jyllandsgade og Østergade, hvor den unge mekanikeruddannede midtjyde var klar til at prøve kræfter med den japanske bil, der blev mødt med en vis skepsis med knap så flatterende udtryk som »riskoger« som mange dog har måtte fortryde at have sagt.

- Dengang var det jo de tyske biler, der dominerede, og selvom man på det tidspunkt ikke rigtig vidste, hvad Toyota var, så var den i alt fald noget billigere end de tyske, husker Ejlif Dalsgaard, som hurtigt blev en del af det lokale Toyotateam i Ikast

Ejlif Dalsgaard var salgschef i 40 år og er en af dem, der i dag kan fortælle historien om det lokale bilhus.

Leo Vestergaard døde i 2014, på præcis samme dato - 1. marts - som han åbnede sin virksomhed 43 år tidligere.

På trods af skepsisen hos menigmand, kom der hurtigt gang i forretningen, der allerede i sit første år voksede ud af rammerne, og måtte flyttede ud på Siriusvej i nybyggede lokaler.

Corona

- Bilerne var ikke bare prisvenlige, men viste sig også at være både driftsikre og stabile, siger Ejlif Dalsgaard, som slet ikke har tal på, hvor mange Toyota’er, der har stået i hans private garage, eller hvor mange der kom ud at stå i de lokale garager og carporte.

Han skyder på, han selv har ejet en 18-20 stykker. I dag er det en 11 år gammel Verso, som han købte i forbindelse med, at han gik på pension.

- Jeg lærte faktisk også at køre bil i en Toyota - en model Crown, der var den første japanske bil, der blev importeret til Danmark. Det var en stor bil, nærmest en limousine, som blev købt af en kørelærer i Herning, fortæller Ejlif Dalsgaard, som også husker, at hans første Toyota var præcis den, som man nok ikke har løst til at køre i i dag: Nemlig Corona.

I begyndelsen hed Toyotas bilmærker alle noget med C: Crown, Corona, Corolla, Carina, Camry, Celica

Også Leo Vestergaards enke, Eva Vestergaard er en ægte Toyotafan, der fortsat besøger værkstedet på Siriusvej, hvis hun kan finde en undskyldning for at kigge forbi.

- Jeg var medhjælpende hustru i alle årene, så jeg synes det er så hyggeligt at komme forbi. Jeg kører stadig i Toyota - en Yaris fra 2011, som jeg er så glad for, siger Eva Vestergaard, der stadig kender flere af de ansatte, som har tradition for ikke at rende af pladsen.

Gode medarbejdere

- Vi har haft nogle fantastiske medarbejdere, der har været med til at grundlægge succesen for Toyota i Ikast og Herning, understreger hun

Eva Vestergaard, de to døtre og børnebørnene kører fortsat Toyota, og de skal selvfølgelig stadig serviceres og have skiftet olie. Det sker på værkstedet Ikast.

- Jeg kan ikke leve uden en Toyota, siger Eva Vestergaard med et bekedent smil på læben, og havde ægtemanden været i live, så havde han suppleret med store armbevægelser. For han var fan - og en stor en af slagsen. Selvom det var ægtemanden Leo, der stod i front for virksomheden, der i den grad fik fat i de midtjyske bilejere, så fik Eva Vestergaard også sin daglige gang på Siriusvej, hvor der var mange opgaver at løse i løbet af en arbejdsdag.

Bag succesen

Men hvad var det så , der skabte Toyota-succesen i Ikast, der på et tidspunkt var så stor, at en tredjedel af bilejerne i Ikast og nærmeste omegn kørte japansk.

- Jeg tror, det handler om nærhed, og det at være lokal. Da vi startede op, var der ikke så mange bilforhandlere i Ikast. Folk ville gerne blive i byen. Og så havde Toyota et koncept, hvor service var noget man skulle tage alvorligt. Det gav succes, vurderer Ejlif Dalsgaard der også nævner, at Toyota som bilmærke var det meste solgte i Danmark 11 år i træk.

På et tidspunkt eksperimenterede de japanske designere en del med at lave smarte modeller som både Supra, Celica og den lille smarte MR2.

- I dag er Toyota måske ikke de mest »smarte« biler, men de er stabile og driftsikre biler. Der er ikke mange reklamationer, siger den pensioniserede salgschef, der også fremhæver, at servicen på det lokale værksted, hverken før eller nu fejler noget. Det var noget, vi prioriterede meget højt, helt fra starten, siger Ejlif Dalsgaard.

Fremtiden

Leo Vestergaard valgte i 2002 at sælge sin forretning til STS biler fra Holstebro. Virksomheden, der fra 1988 også omfattede en afdeling i Herning var på allerede en af de helt store Toyotaforhandlere i Danmark, og havde dengang 80 ansatte fordelt på de to lokationer.

I dag er det fortsat STS, der med Leo Vestergaards to afdelinger også har bilhuse i Lemvig, Skive og Holstebro.

I front sider Hanne Juul Jensen, der er administrerende direktør, og også var med for 19 år siden, da de overtog

- Ikast- og Herning var attraktiv fordi det var store og veldrevne bilhuse, der havde en kultur, som vi kunne sammenligne os med. Vi lignede hinanden, siger Hanne Juul Jensen.

Dog er der i Ikast en hel speciel jargon, der qua medarbejdernes mangeårige anciennitet skaber en særlig ånd.

-Vi er glade for vores medarbejdere, og det arbejde de udfører her, og hovedparten af de ansatte i Ikast-afdelingen har jo haft 25 års jubilæum. Det bærer arven videre, og det er vigtigt. Vi ofrer fortsat midler på at at fastholde kulturen og sørger for, at de bliver opdateret på deres viden. I dag skal man jo lære hele livet, siger Hanne Juul Jensen.

Strøm i tanken

Der er store forskelle på, hvordan man for 50 år siden købte bil, og hvordan det foregår i dag.

- Tidligere kunne man jo sagtens opleve, at en kunde kom forbi både fem og seks gange inden de besluttede sig. I dag er de ekstremt forberedte og digitaliserede. De ved præcis, hvad de går efter, siger direktøren.

Toyota var blandt de første bilproducenter til at forsøge sig ned el som drivkraft.

- De først hybrid-biler blev lanceret tilbage i 1997, så vi har efterhånden en del ekspertise på den front. Den nye Raw 4 plug in oplever vi stor interesse for. Og den kan køre helt op til 75 kilometer på ren el, og så begynder det at lige noget, også her ude i midt- og vestjylland, hvor der er langt mellem ladestationerne. Men har man en Toyota, så risikerer man i alt fald ikke at strande. Der er en benzinmotor til at tage over, hvis batteriet slipper op, fortæller hun.

Så mon ikke, at det japanske bilmærket er kommet for at blive - også i Ikast.