- Vi møder gæster i øjenhøjde

Turistchefens svar på kritikken

13. maj 2018, 10.22

Turistchef Jette Nielsen

LÆSERBREV Svar på læserbrev fra Bente Lysgaard Mikkelsen, Engesvang

Det er heldigvis ikke hverdagskost for os at få klager over den service vi yder på turistbureauet - og da slet ikke i form af et læserbrev i avisen. Det er vi naturligvis meget kede af, for vi gør en dyd ud af at møde vores gæster i øjenhøjde og give såvel borgere i Ikast-Brande kommune som områdets gæster en god og personlig service for, så vidt muligt, at imødekomme deres ønsker og interesser. Ikke mindst er jeg ked af det på mine søde og dedikerede medarbejderes vegne, for jeg ved, de sætter en ære i og gør deres ypperste for hver dag at repræsentere vores herlige område på bedste vis.

Desværre var det ikke den opfattelse Jørgen Lysgaard Mikkelsen fik ved sin telefoniske henvendelse, som affødte læserbrevet. Det er vi kede af, og det skal vi være de første til at beklage. Vi tager klagen til efterretning, og jeg har personligt talt med dem, da jeg blev bekendt med det, ligesom de har fået de ønskede informationer tilsendt. For at undgå en lignende misforståelse i fremtiden har vi som følge heraf justeret vores kommunikationsprocedure.

Hvad laver vi egentlig på turistkontoret?

Det er Visit Ikast-Brandes primære opgave at synliggøre kommunens mange herligheder over for såvel nuværende som potentielle gæster fra Danmark og fra udlandet. Det er en opgave, vi påtager os med største fornøjelse og tager meget alvorligt.

Vi er en lille organisation med begrænsede ressourcer. Vi følger med udviklingen og gør udpræget brug af digitale medier, hvilket vi også er forpligtede til. Det bliver overvejende taget rigtig godt imod. Det kan vi se af de mange besøg på vores femten interaktive infostandere, vores hjemmeside, på Facebook, Instagram, m.m. Men det er ikke helt uden udfordringer - både set i forhold til implementering, men især i forhold til modtagernes forudsætninger for at modtage information og rådgivning på innovative måder. Her kan det godt af nogle desværre blive opfattet som en serviceforringelse. Dette forsøger vi at imødekomme og afhjælpe på bedste vis for dem, der har behov for hjælp hertil, for den teknologiske udvikling er også på turismeområdet uundgåelig.

Med den teknologiske udvikling åbner der sig stadig nye muligheder for at levere en anderledes og spændende turismeservice, hvor vi kan møde og være i dialog med områdets mange gæster både før, under og efter deres besøg hos os. Dette kan naturligvis ikke sidestilles med den personlige betjening, og vi er derfor meget glade for at få lejlighed til stadig at møde gæsterne personligt på turistkontoret, for det personlige møde går efter vores mening aldrig af mode. Det kan noget helt særligt!

Digital service

Vores digitale turismeservice er kvalitetsmæssigt på et mindst lige så højt niveau, forfriskende anderledes, og så giver den mulighed for løbende tilføjelser og rettelser. Og så når vi meget vidt omkring for forholdsvis få midler. Det er effektivt, og det er vi af økonomiske grunde nødsaget til at gøre brug af.

Som lokale eksperter på områdets attraktioner, seværdigheder og oplevelser er det naturligvis ærgerligt, hvis vi ikke kan stille den forespurgte information til rådighed her og nu. Det bestræber vi os på, men vi lærer også hele tiden nyt, og der er mange informationer at holde styr på for især relativt nye medarbejdere.

Alle er velkomne til at kigge forbi til en snak om turisme eller udviklingsprojekter på vores fysiske kontor i Brande. Her er der også for at forsyne sig med diverse brochurer og foldere fra området. På grund af de meget høje portoudgifter har vi desværre ikke længere mulighed for at fremsende materialer, og alle vores trykte medier findes også digitalt på vores hjemmeside. Vi kan anbefale alle at downloade vores gratis app "Visit Ikast-Brande". Den er nem at have med i lommen og er en god og effektiv hjælper på turen.

Højsæsonen står for døren, vi er ved at lægge sidste hånd på forberedelserne, og vi glæder os meget til at byde alle vores gæster velkomne til dejlige oplevelser i Ikast-Brande området.

Læs også
Service på turistkontoret?