Et særligt år: Unge modnes af 10. klasse

For eleverne på folkeskolens ældste klassetrin har det seneste år været temmelig anderledes end den skolegang, de har været vant til. Elif Tümtürk og Daniel Petersen fortæller om et skoleår, der bestemt ikke blev, som de havde håbet eller forventet, men trods det et år med stort udbytte

9. februar 2021, 13.47

Daniel Petersen savner fællesskabet med kammeraterne, som han synes går tabt i online-undervisningen. Foto: Privatfoto

IKAST-BRANDE Skoleåret startede helt normalt med en introtur.

- Vi var blandt andet ude at bade. Det var super hyggeligt, fortæller Daniel Petersen, der ligesom resten af årgangen oplevede en nogenlunde normal skolegang indtil midten af december. Så stod den igen på online-undervisning.

- Det var lidt underligt til at starte med, selvom jeg har prøvet det før, forklarer 10. klasses-eleven, som bor mellem Bording og Ikast og tidligere gik på Bording Skole. I begyndelsen var der blandt andet udfordringer med at få teknikken til at virke, men det går bedre nu, uddyber han, men online-undervisningen er bare ikke det samme som fysisk undervisning:

- Fællesskabet er gået tabt, konstaterer Daniel Petersen, der savner dialogen med klassekammeraterne og føler, han bliver mere motiveret af at være sammen med dem ansigt til ansigt.

Egentlige fordele ved online-undervisningen kan han ikke komme i tanke om, selvom han ikke ser det som det største problem og langt hen ad vejen har det fint med det, selvom det til tider kan være kedeligt.

Tilflytter er modnet

Elif Tümtürk er tilflytter fra København, så hun har haft ekstra meget brug for det sociale.

- Det er svært at komme ind et helt nyt sted, men skolen hjalp mig rigtig meget; de har meget fokus på det sociale, roser hun.

Hun forklarer, at hun altid har betragtet 10. klasse som et »spildår«, men en af hendes tidligere lærere, som hun roser for at kunne sætte sig i hendes sted, anbefalede et ekstra skoleår, og det viste sig som det helt rigtige valg.

- Jeg har udviklet mig meget rent mentalt, siger Elif Tümtürk, der føler, at hun i løbet af skoleåret er blevet langt mere moden samtidig med, at hun rent fagligt har fået løftet sine karakterer højere op.

Daniel Petersen erkender, at han ikke tog skolen vildt seriøst i 7.-8. klasse, til dels fordi han døjer med ordblindhed.

En læsevejleder på IUC har hjulpet ham, og samtidig lyttede han til et godt råd om at tage sig sammen, så han kunne få det sidste med karaktermæssigt.

Håber på genåbning

9. klasse blev afsluttet med prøveeksamen - en rigtig eksamen kom årgangen aldrig op til, forklarer Daniel videre. Det har han og de øvrige elever på IUC så fået prøvet nu: Lige før og lige efter jul var eleverne oppe til en prøve, der skulle afklare, om de er klar til at gå videre til den afsluttende eksamen til sommer.

Efter sommerferien regner Elif Tümtürk med at starte på HF på Ikast-Brande Gymnasium, men hun har dog ikke søgt ind endnu. Daniel, der både er medlem af elevrådet og Ikast-Brande Ungdomsråd (IBUR), skal starte på HHX på Handelsskolen i Ikast.

- Det glæder jeg mig til, fastslår han.

Hvorfor skal man vælge 10. klasse?

- Jeg synes, man skal prøve det. Jeg var lidt skeptisk til at starte med, men jeg blev mødt med et positivt mindset. De støtter en og arbejder på at rette ens karakterer op. Der var en del samtaler i starten, både fagligt og socialt, forklarer Daniel Petersen, der også har sat stor pris på et fast skemalagt programpunkt hver fredag kaldet »Fællesskab og trivsel«, som blev afsluttet med fællesspisning, indtil coronaen også tog livet af den del.

Derudover peger han på et stort udvalg af valgfag, hvor man har mulighed for at prøve flere forskellige undervejs, som et stort plus. To fag vælges for hele skoleåret, andre for et halvt år ad gangen.

Hvad håber du på?

- At vi snart får en normal skoledag med mere fokus på, hvad vi skal efter 10. klasse, lyder svaret fra Elif Tümtürk, der gerne snart vil i skole igen; den megen online-undervisning er kedelig og medfører hovedpine, forklarer hun videre.

- At der bliver åbnet op igen, lyder det fra Daniel Petersen, der også håber på, at afslutningsturen kan gennemføres.

- Jeg håber på at få det bedste ud af det og at runde rigtig godt af, uddyber han.

Mentorgrupper

Skoleleder Rebecca Pedersen oplyser, at der aktuelt er 77 elever på IUC. Hovedparten er fordelt i de tre klasser x, y og z, og derudover har man på skolen en modtageklasse til fremmedsprogede elever (M-klassen) og et nyt tilbud til elever med autisme, A-klassen.

- Det har været en megasucces, siger Rebecca Pedersen: Ved skoleårets start var der fem elever i klassen, men to er allerede videre, og en ny er kommet til, så der nu er fire elever i klassen.

Mandag, tirsdag og fredag er der normal skemalagt undervisning, mens onsdag og torsdag enten er helliget valgfag, praktik eller det særligt skræddersyede EUD10-forløb i samarbejde med erhvervsskolerne, der skal ruste eleverne til en erhvervsuddannelse.

Præcis som på en efterskole er eleverne tilknyttet en mentorgruppe. Grupperne består typisk af 8-10 elever, og alle skolens lærere fungerer som mentorlærere, forklarer Rebeccca Pedersen.

Drengehørm på skoleskemaet

Listen over valgfag er lang og består i år udover de klassiske sprogfag, samfundsfag og krea blandt andet af faget »drengehørm«, som er forbeholdt drengene. Faget er oprettet på baggrund af de unges egne ønsker, og det er helt normal praksis, at man ved skoleårets start lige stikker fingeren i jorden for at få en fornemmelse af, hvad det er for en gruppe unge mennesker, man har at gøre med, forklarer skolelederen, der også lægger meget vægt på, at man på IUC vægter det hele menneske, og at eleverne trives socialt, for at de kan trives fagligt.

Elif Tümtürk er tilflytter til Ikast. Hun har haft stort udbytte af sit år i 10. klasse, både fagligt og socialt. Foto: Privatfoto