Dogmer og geometri

Malte Fisker og Astrid Marie Christiansen viser sofistikeret nonfigurativt maleri

Udgivet:26. april 2019, 10.25

Læsetid:1 minut

Malte Fisker, Yellow & Black Composition, maleri. Foto: PR-foto

Ikast »Draw A Line Then Cross It« er titlen på Malte Fiskers og Astrid Marie Christiansens udstilling i Kunstpakhuset, hvor der er fernisering lørdag.

Titlen refererer til deres systematiske og konceptuelle praksisser, hvor selvvalgte dogmer og regler følges stringent, men i processen på subtil vis bliver brudt og overskredet.

Værkerne på udstillingen er forenet via en konsekvent konceptuel mission, hvilket man fornemmer i deres underliggende geometri, såvel som i kompositionens materielle lag. Lige linjer, krydsende striber, positive og negative former er påført med matematisk præcision. Resultatet er konkrete former der kropsliggøres i processen og som søger at organisere hvordan vi sanser rum og tid. Et fællestræk er de formede lærreder der ligger sig et sted imellem maleri og skulptur og sender hilsener til kunstnere som Frank Stella og Ellsworth Kelly.

Værkerne er abstrakte og med talrige referencer til maleriets historie, især den nonfigurative og konkrete tradition, hvor billedet ikke refererer til andet end sig selv og er et selvstændigt objekt i verden. Titlerne henviser dog til tider til forskellige figurative udgangspunkter og lægger sig et sted i mellem figuration og abstraktion. Et værk leder til det næste og er alle del af en større forståelse.

Beskuerens position spiller i både Fiskers og Christiansens værker en central rolle, billederne ændrer sig afhængigt af synsvinklen og beskuerens bevægelser bliver en aktiv del af oplevelsen. Det sidste stadie af tilblivelsen er mødet mellem beskuer og værk.

Begge kunstnere vil være til stede ved åbningen på lørdag.