Bedst i erhvervsklima: Til gavn for både erhvervslivet og borgerne

Førstepladsen i erhvervsklima handler ikke kun om erhvervsliv men også om kommunens borgere

1. december 2020, 16.00

Birthe Sørensen (S), formand for Arbejds­markeds­udvalget i Ikast-Brande, og Kenneth Mikkelsen, erhvervs­direktør i Erhvervs­rådet Herning & Ikast-Brande. Foto: Tom Laursen

IKAST-BRANDE Corona-restriktionerne tillod hverken jubel, råb eller sang.

Men begejstringen over, at Ikast-Brande for 10. gang løb med sejren Dansk Industris årlige erhvervsklimaundersøgelse kunne formanden for kommunens arbejdsmarkedsudvalg, Birthe Sørensen (S), slet ikke skjule: Hun storsmilede stilfærdigt med både øjne og mund:

- Jeg er så stolt over de ansatte - i alle dele af kommunen. De er fagligt dygtige, og så forstår de på hver deres område at skabe dialog - ikke kun med virksomhederne, men også med borgerne. Det er en kæmpe gevinst. Man forbinder som regel kun prisen med en belønning for den gode og stærke dialog mellem kommunen og virksomhederne. Men vi bliver også målt på dialog med borgerne på arbejdsmarkedsområdet - for eksempel i forhold til sygedagpenge eller borgere i Jobcentret, siger Birthe Sørensen.

De to vigtige ord

Blandt de forholdsvis få inviterede deltagere til prisoverrækkelse på rådhuset i Ikast i dag var også erhvervsdirektør Kenneth Mikkelsen, Erhvervsrådet Herning & Ikast-Brande.

- Ikast-Brande er bare Danmarks erhvervskommune nummer 1. Det er stor og værdifuld branding af kommunen - og af hele vores egn, siger Kenneth Mikkelsen, der samtidig understreger, hvor vigtigt det er for erhvervslivet at fungere i en kommune, som er medspiller:

- Man kan ikke ringe forkert til Ikast-Brande Kommune. Det begreb findes ikke. Det ligger i medarbejdernes dna, at man er ansvarlig, søger en løsning og får ekspederet opkaldet det rette sted hen. For små og mellemstore virksomheder kan en kommune være en stor størrelse. Ikast-Brande evner at gøre det størrelsesforhold mindre og signalere fleksibilitet, siger Kenneth Mikkelsen - og slår desuden to ord fast som vigtige:

- I et dialogbaseret samarbejde er ordet »nej« stadig både relevant og vigtigt. Kommunen er underlagt regler og love, som naturligvis skal overholdes og respekteres. Men når »nej« bliver efterfuldt af »men«, så ændrer en kommune sig fra at være skrankepave til at blive løsningsorienteret. Heri ligger et vigtigt aspekt i de mange sejre, lyder vurderingen fra Kenneth Mikkelsen.