Bæredygtighed: Trods covid-19 er bæredygtighed stadig centralt for Bestseller

I forbindelse med offentliggørelsen af modekoncernen Bestsellers bæredygtighedsrapport for 2019 står bæredygtighed på trods af covid-19-pandemien også fremover højt på Bestsellers dagsorden, slår ejer og øverste direktør, Anders Holch Povlsen, fast

18. august 2020, 13.00

Indehaver og administrerende direktør Anders Holch Povlsen, Bestseller. Foto: Arkivfoto

BRANDE Covid-19-pandemien har sat varige spor på hele modebranchen, som ifølge Anders Holch Povlsen nærmest er blevet nulstillet.

- I Bestseller har vi lidt store tab og har måttet sige farvel til mange skattede kolleger. Men mere end nogensinde står det klart for os, at bæredygtighed er et absolut grundlæggende princip for at skabe en robust verden med blomstrende virksomheder, og vi skal levere produkter til vores kunder med en konstant stigende iboende værdi, siger han.

Krisen har også understreget vigtigheden af strategiske partnerskaber og stærke relationer med partnere og leverandører, som virkelig viser deres værdi i disse usikre tider.

Tab af arbejdspladser

Med fortsat fokus på løbende forbedringer af sikkerhed, sundhed og arbejdstagerrettigheder er målet at fastholde så mange job som muligt i hele værdikæden.

- Vi har set og vil desværre fortsat se tab af arbejdspladser i hele værdikæden på grund af denne krise. I de kommende år skal vi gøre vores yderste for at genvinde det, der går tabt. Med en langsigtet tilgang kan vi samarbejde med vores partnere om at opbygge en mere robust forretning og bidrage til den positive udvikling i vores branche, siger Anders Holch Povlsen og peger på, at fortsatte investeringer i bæredygtighed er vejen til at nå målet.

- At arbejde hen imod at opnå ægte bæredygtighed vil altid være en igangværende proces, fastslår Bestseller-ejeren og pointerer, at modekoncernen ”er nødt til at tilpasse os den virkelighed, vi handler i – og handle for at opnå den virkelighed, vi ønsker at være en del af:”

- At opnå ægte bæredygtighed som virksomhed er en kompleks opgave. Vi skal være i stand til at tænke hurtigt, justere og tilpasse vores interne processer og måder at arbejde på til markedets stadigt skiftende behov, opfylde fremtidens krav og indvirke positivt på mennesker og lokalsamfund, siger han.

Nye muligheder

Selvom det stiller store krav til virksomheden og dens ansatte, har pandemien også åbnet nye muligheder. Blandet andet har den omfattende nedlukning af kontorer, produktion, transport med videre ført til nye måder at arbejde på, og har samtidig understreget vigtigheden af digitale løsninger.

Salgsarrangementer er blevet livestreamet, og der er sat fokus på 3d-design, digitale prøver, digitale showrooms og meget mere.

- Alt det vil ikke kun styrke vores forretning, men også i væsentlig grad påvirke vores miljømæssige fodaftryk, påpeger Anders Holch Povlsen.

Lanceringen af Bestsellers bæredygtighedsstrategi, Fashion FWD, underskrivelsen af G7 Fashion Pact, som har til formål at tilpasse modeindustrien til FN’s mål for bæredygtig udvikling, og et mål om at støtte 100.000 kvindelige ansatte hos Bestsellers underleverandører gennem det såkaldte HERproject, skal være med til at sikre dette.

Bæredygtigt bomuld

- Ved udgangen af 2019 har vi samlet set indkøbt over 74 procent mere bæredygtig bomuld, og vi ser lovende fremskridt i brugen af andre mere bæredygtige materialer på tværs af vores brands, konstaterer Anders Holch Povlsen.

Han anerkender, at man selv med en solid og ambitiøs strategi på plads har en stor opgave foran sig.

- Kun gennem samarbejde med interessenter i hele branchen kan vi begynde at tackle udfordringer som klimaændringer, tab af biodiversitet, menneskerettighedsspørgsmål og cirkulær økonomi. Som virksomhed med bred rækkevidde ved vi, at vi har et stort ansvar, og bæredygtighed er i stigende grad forankret i vores kultur og i alt, hvad vi gør, fastslår Bestseller-ejeren.