Borgmester: Letbane skal forhindre at Odense sander til i biler

Odense Letbane med budget på tre milliarder kroner er lørdag officielt taget i brug på 14 kilometer strækning.

Udgivet:28. maj 2022, 13.35

Læsetid:2 minutter

Indvielsen af Odense Letbane foregår lørdag med forskellige former for festivitas på de 24 stationer, som letbanen passerer.

/ Ritzau /

KØBENHAVN Syv års arbejde med at anlægge letbanen i Odense er nu slut, og lørdag er letbanen officielt blevet indviet.

- Det er en historisk dag, lyder det fra borgmester Peter Rahbæk Juel (S), der var med på den første afgang på den 14,5 kilometer lange strækning.

Letbanen, der løber fra Tarup i nord til Hjallese i syd, har et budget på cirka tre milliarder kroner.

Etableringen af banen har vendt op og ned på bybilledet i den fynske hovedstad og har været plaget af forsinkelser.

Letbanen skal ifølge borgmesteren sikre mod, at byen sander til i biler.

- Odense vokser, og vi får cirka 2000 nye biler om året. Men vi har brug for, at folk transporterer sig på en anden måde, ellers sander byen til.

- Der bliver letbanen rygraden i en ny infrastruktur i Odense, siger Peter Rahbæk Juel.

Det forventes at cirka 35.500 passagerer vil benytte letbanen på hverdage.

Det vil ifølge borgmesteren gradvist stige, når det nye universitetshospital står klar til at blive taget i brug.

Der har været forsinkelser undervejs i processen, og alt er ikke gået problemfrit.

Eksempelvis er der beboere nær letbanen, som plages af støj.

- Der er nogle steder, hvor nogle mennesker er plaget af støj fra letbanen. Odense Letbane arbejder intenst for at få det lokaliseret og finde ud af, hvordan man får støjen nedbragt så meget som muligt, siger Peter Rahbæk Juel.

Han kommer også selv til at benytte den nye transportform.

- Jeg bor i en del af byen, hvor det er nemmest at cykle ind til rådhuset. Men der er et letbanestop relativt tæt på rådhuset.

- Det betyder, at der er mange af mine gøremål, jeg også vil kunne bruge letbanen til. Det vil jeg glæde mig til, fordi det nu er den letteste måde at komme igennem byen på.

I Aarhus åbnede letbanen i slutningen af 2017, og også i hovedstaden er der en letbane på vej. Den ventes at åbne på strækningen mellem Lyngby og Ishøj i 2025.

/ritzau/