DK Company uddeler millioner: Julebonus til 2200 ansatte

Medarbejderne i tekstilkoncernen får udbetalt 20 procent af en månedsløn som julebonus

25. november 2020, 11.00

Jens Poulsen (t.v.) og Jens Obel er to af DK Companys fire medejere, der også udgør den daglige ledelse. De to sidste er Kasper Philipsen og Søren Lauritsen. Foto: Tom Laursen

ERHVERV 2020 har været en sand rutsjebanetur for tekstilkoncernen DK Company, som i løbet af året har opsagt 160 medarbejdere og har haft omkring 600 hjemsendt med lønkompensation.

Men tilsyneladende er økonomien rettet så meget op, at ledelsen i DK Company har besluttet at udbetale et tocifret millionbeløb i julebonus til de i alt 2200 medarbejdere i koncernen. Medarbejderne kan se frem til en bonus, som er på 20 procent af deres november-løn.

Det bekræfter administrerende direktør Jens Poulsen.

- Det var egentlig ikke noget, jeg havde tænkt mig at gå ud med offentligt. Men det er korrekt, at vi kommer godt ud af 2020, og det vil vi gerne fejre med alle de ansatte, der har været med til at trække læsset, siger han.

Har lært af krisen

Bonussen går både til de ansatte på DK Companys kontorer i Ikast, Vejle og København, men også til de udenlandske ansatte på indkøbskontorerne i Kina og Bangladesh samt de ansatte i kædens egne butikker.

- Da det så mørkest ud i foråret, hjalp medarbejderne os med at gå 20 procent ned i løn, som vi så har betalt tilbage senere. Den gestus og den fleksibilitet, de har vist, har virkelig været fantastisk. Vi har kaldt det fyrtårnet i den mørke tid, at medarbejderne har samarbejdet på den måde, de har, lyder rosen fra Jens Poulsen.

Han beskriver, at DK Company - som omsatte for knap 3,4 milliarder kroner i 2019 - kommer gennem året med et markant overskud trods en betydeligt lavere omsætning end ventet. Målt mod budgettet for 2020 kommer omsætningen til at lande omkring 500 millioner kroner under forventet.

Resultatet er dermed reddet hjem på en række besparelser. En del kommer fra de gennemførte opsigelser, men Jens Poulsen fremhæver, at en række andre ting spiller ind. Dels har koncernen selv skåret ned på aftaler, som ikke har givet et tilfredsstillende overskud. Medarbejderne har også budt ind med en række forslag til, hvordan udgifterne kan begrænses.

- Vi har sparet, men på en god måde så det ikke er gået ud over vores produkt. Vi står med nogle megastærke kollektioner, samtidig med at vi har formået at holde igen på omkostningerne. Det skal vi blive ved med, nu hvor vi er gået ind i anden bølge af krisen, påpeger DK Company-direktøren.

- På den måde er der også en lærdom i en krise, fordi man er tvunget til at gøre tingene smartere og bedre. Jeg tror, at man bliver stærkere af en krise, når man kommer ud på den anden side, uddyber han.

Testet på værdigrundlag

Jens Poulsen mener, at virksomhedens stærke samspil med både leverandører og butiksleddet ud i 60 lande har haft afgørende betydning.

Han beskriver, at kodeordet har været at skabe win-win-situationer, så alle kommer bedst muligt ud af krisen. Det handler blandt andet om, at man ikke presser leverandørne til et punkt, hvor de taber penge, og at man samarbejder om at finde løsninger med butikkerne, som også har været presset under nedlukningen.

- Når der er modvind og krise, bliver man som virksomhed testet på sit værdigrundlag. En ting er at have en værdi, men hvad sker der, når krybben er tom? Der føler jeg, at vi har været tro mod vores værdier og har fundet løsninger i stedet for at forfalde til at være grådige, siger Jens Poulsen.