Pas på svindelopkald

Kenneth Kristiansen direktør i Handelsbanken i Ikast advarer og kommer med gode råd

14. maj 2020, 09.00

Bankdirektør Kenneth Kristiansen advarer mod IT-kriminelles nye metoder. Foto: privat

IKAST Ligesom den øvrige sektor oplever Handelsbanken desværre flere og flere sager, hvor kunder bliver udsat for svindel. Typisk ringer svindlerne til kunden, udgiver sig for at være fra en officiel myndighed og lokker kunden til at udlevere sine NemID-oplysninger. Derefter overføres store beløb fra kundens Netbank. Situationen er accelereret i løbet af corona-krisen. Handelsbanken giver gode råd til, hvad man skal være opmærksom på.

- Den seneste måneds tid har Handelsbanken oplevet en stigning i forsøg på svindel. Det er ærgerlige penge og en ubehagelig oplevelse for den enkelte, som bliver udsat for svindel. Heldigvis er der gode eksempler, hvor det er lykkedes at stoppe de ulovlige overførsler.

Det fortæller Kenneth Kristiansen, direktør for Handelsbankens filialer i Ikast og Karup.

Standsede svindelnummer i sidste øjeblik

En af bankens kunder blev for nylig ringet op af en venlig pige, der udgav sig for at ringe fra myndighederne. Hun sagde, hun kunne se, at der var ved at blive overført et stort beløb fra kundens konto til udlandet. Hun fortalte, at kundens rådgiver var gået hjem for i dag, og hun derfor ringede på hendes vegne.

Da kunden ikke kunne se de ikke-eksisterende betalinger, tilbød pigen i telefonen at hjælpe, hvis blot hun fik oplyst cpr. nummer og NemID-kode. Efter samtalen var slut, fik kunden heldigvis en dårlig fornemmelse i maven og kontaktede Handelsbanken. Her fattede rådgiveren mistanke, og alle kort og NemID blev derfor spærret.

- Det er jo dybt grænseoverskridende, fordi man har en oplevelse af, at der nærmest står en tyveknægt inde i stuen. Svindlerne benytter ofte et danskklingende navn og ringer typisk fra et nummer på en dansk myndighed, man kan slå op på nettet. Så hele svindelforsøget er ofte meget gennemtænkt og udspekuleret, og kan derfor være svært at gennemskue for mange, der jo handler i god tro, fortæller Kenneth Kristiansen.

Stor kreativitet inden for IT-kriminalitet

I andre tilfælde har Handelsbanken oplevet, at en kunde blev kontaktet umiddelbart efter sin mands død af en person, der udgav sig fra at være fra Skifteretten. Personen fortalte, at kunden skulle betale regninger til bedemanden i forbindelse med begravelsen, hvorefter kunden samlet set overførte et større beløb. En tragisk begivenhed og en dødsannonce i avisen var derved afsæt for, at IT-kriminelle benyttede lejligheden til at svindle.

Sidste år stjal IT-kriminelle for mere end 52 millioner kroner i danskernes netbank – et rekordstort beløb ifølge brancheorganisationen for den finansielle sektor, Finans Danmark.