FCM lander rekordsponsorat

Arbejdernes Landsbank bliver ny hovedsponsor i FC Midtjylland frem til sommeren 2024. Aftalen er den største i FCM’s historie og rummer tilmed bonus-elementer, der kan løfte den endnu højere

23. april 2020, 17.37

Awer Mabil og resten af FCM-spillerne får ny hovedsponsor på spilletrøjen i næste sæson. Det Faglige Hus bliver erstattet af Arbejdernes Landsbank. Foto: Tom Laursen

FODBOLD Der kommer nyt sponsornavn på trøjerne i FC Midtjylland fra næste sæson, og samtidig flere penge ind på kontoen hos Superligaens aktuelle førerhold.

FC Midtjylland har indgået en fireårig aftale med Arbejdernes Landsbank som ny hovedsponsor.

- Det er den største aftale, vi nogensinde har indgået, siger Jacob Jørgensen, kommerciel direktør i FC Midtjylland, til Herning Folkeblad.

- Samtidig er der nogle bonusaftaler i sponsoratet, som kan bringe beløbet endnu højere op. Det er knyttet til rent sportslige delmål. Det er meget normalt omkring hovedsponsorater, fordi partneren naturligvis er interesseret i, at man leverer på det højest mulige niveau rent sportsligt, tilføjer Jacob Jørgensen.

Er der ligefrem tale om en fordobling af prisen?

- Nej, det er der trods alt ikke. Men det er vores største sponsorat nogensinde allerede for hovedaftalen, og dertil kommer bonuselementerne, svarer FCM’s kommercielle direktør, som ikke vil nævne konkrete beløb.

Avisen Ekstra Bladet har dog skrevet om op mod 20 millioner kroner for den samlede periode på de fire år.

Dialogen begyndte før jul

Det Faglige Hus har de seneste fire år været hovedsponsor i FCM, men den aftale udløber 30. juni. Derfor har klubben i en rum tid sonderet markedet for alternativer.

- Dialogen med Arbejdernes Landsbank begyndte kort før jul og er taget til gennem de seneste fire måneder. Vi fandt hurtigt ud af, at vi ser ens på mange ting. Vi ser os begge som innovative og er vant til at levere topresultater, selv om vi ikke er de største. Arbejdernes Landsbank er 11 år i træk blevet kåret til danskernes foretrukne bank, selv om andre er større end dem, og vi er jo heller ikke de største, men vi har det også med at levere topresultater alligevel, siger Jacob Jørgensen.

Arbejdernes Landsbank er også hovedsponsor i Brøndby, hvor aftalen dog udløber til nytår, og banken har tilmed store sponsorater i AGF, FC Nordsjælland og Vejle Boldklub. Virksomheden er blevet kendt som en aktiv sponsor, og det vil Arbejdernes Landsbank også være i FCM.

- Når man tegner så stort et sponsorat, vil man naturligvis også forsøge at aktivere det så meget som muligt. De vil være meget synlige for alle, der følger FC Midtjylland. Vi har også talt om, at de kan spille en rolle i forhold til FCM Klubsamarbejdet og vores fanzone. Det er også nærliggende at tro, at de kan komme ind over FCM Samfund, siger Jacob Jørgensen.

Han glæder sig over, at Det Faglige Hus samtidig fortsætter som en stor sponsor i FC Midtjylland og understreger, at fagforeningen ikke blev presset ud. Da dialogen med Arbejdernes Landsbank tog fart, gav FCM sågar et særligt tilbud til Det Faglige Hus.

- Vi vil gerne stå for ordentlighed, så da Arbejdernes Landsbank gav deres tilbud, blev vi stolte, men vi sagde også, at vi havde en hovedsponsor, som skulle have lov at matche tilbuddet, hvis de ville, fortæller FCM’s kommercielle direktør.

Det tilbud afslog Det Faglige Hus dog, og nu skal der altså stå Arbejdernes Landsbank på brystet af FCM-spillerne i de næste fire år.

Innovativ og familieklub

Den nye hovedsponsor glæder sig til samarbejdet med FCM.

- Vi føler, at vi har rigtigt meget til fælles med FC Midtjylland. Klubben har modet til at tænke og agere innovativt, og samtidig er det en familieklub, hvor man tænker i hele mennesker. Vi ser en klub med en klar strategi og viljen til at arbejde hårdt. Sådan skaber man succes. Det ved vi fra os selv, og derfor er det også nemt for os at se Arbejdernes Landsbank som en del af det stærke fællesskab i Midtjylland - både med den dedikerede fanbase og det stærke erhvervsliv, siger Peter Froulund, branding- og kommunikationsdirektør i Arbejdernes Landsbank, i en pressemeddelelse.

Den fireårige aftale træder i kraft fra den kommende sæson.