Bæredygtighed på mode

Bæredygtighed i modebranchen er meget mere end et modefænomen. Det er en betingelse i fremtidens modebillede

13. februar 2020, 11.34

Thomas Klausen, direktør i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, talte blandt andet om modetøj på abonnement, om leje af modetøj og om genanvendelse af brugt tøj, da han stillede op foran eleverne på HHX Herningsholm i Ikast-Brande.

IKAST Modetøj skabt af plastikflasker, tøj på abonnement eller festtøj, som er lejet og bliver returneret, når festen er slut.

Bæredygtighed og perspektiverne for modebranchen var på skemaet for elever fra både 1., 2. og 3. g på Handelsgymnasiet Herningsholm i Ikast-Brande i denne uge. Her var direktør Thomas Klausen fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil inviteret ind for at fortælle om mode og bæredygtighed fra et helikopterperspektiv. Thomas Klausen talte således blandt andet om moderne og mere miljøvenlige tilgange til mode i fremtiden - for dem, der køber og bruger tøjet, og for producenterne af modetøj.

- Med aktivister som svenske Greta Thunberg har klimadagsordenen skiftet gear. Internationale undersøgelser viser også, at det er jer - de yngre forbrugere - der er mest villige til at betale mere for tøj - for at få det i en bedre kvalitet. I er derfor en vigtig målgruppe for vores branche, sagde Thomas Klausen til de unge HHX-elever i auditoriet.

Modetøj med klimaaftryk

Og Thomas Klausen repræsenterer en vigtig dansk industri, som årligt omsætter for 55 milliarder kroner - hovedsageligt på eksportmarkedet.

- Modeproduktion sætter aftryk på miljøet - når det gælder både vand-, energi-, kemikalie- og spildevandsforbrug. Allerede for mere end 40 år siden begyndte den danske industri at flytte produktion ud til fattigere lande primært i Asien for at holde omkostningerne nede. Men man kan ikke bare eksportere sit miljømæssige ansvar ved at flytte sin produktion. Tøj koster mindre i dag, mens klimaet betaler prisen. Den udfordring er branchen i fuld gang med finde de rigtige løsninger på, sagde Thomas Klausen.

Således tegner den globale beklædningsindustri sig ifølge internationale opgørelser for 10 procent af verdens globale CO2-aftryk og for 20 procent af den globale spildevandsudledning, mens 35 procent af alt mikroplast i verdenshavene stammer fra vask af syntetiske fibre som for eksempel polyester og nylon.

- I er også fremtidens forbrugere, og I tilhører en generation, der vil overveje klimabelastende forbrug som at flyve og konstant at købe nyt tøj, sagde Thomas Klausen, der også havde bud på, hvad fremtiden for en mere bæredygtig modeindustri kan bringe.

- Helt konkret ved vi, at en EU-lov kræver, at alle EU-lande fra 2025 skal recirkulere tøj. Det vil sige indsamle brugt tøj i separate affaldscontainere, præcis som vi kender det fra affaldssortering i dag. Tøjindustrien er derfor i fuld gang med udvikle de bedste metoder til at skille fibre ad, så de kan genanvendes. Der bliver også arbejdet på for eksempel at finde mere miljøvenlig, naturlig erstatning for bomuld, som det er en krævende og forholdsvis miljøbelastende proces at dyrke og forarbejde, fortalte Thomas Klausen.

Moderne modegenbrug

Desuden spirer en række alternative og moderne genbrugstanker inden for køb og salg af modetøj.

- Genbrugstøj hitter - i dag ofte under navnet »vintage«, som løfter begrebet en anelse. I Tokyo er et vintage-market på få år således vokset til en kæmpe succes med det åbenlyse budskab at imødegå køb-og-smid-væk-kulturen, sagde Thomas Klausen.

Han fortalte også, hvordan begrebet deleøkonomi vokser inden for modetøj - i form af koncepter, hvor kunderne kan leje tøj til at klæde sig som en stjerne for en aften til en fest og returnere tøjet efter festen, hvorefter det bliver renset og gjort klar til at blive lejet ud igen. Den trend har danske brands som Ganni, Wood Wood og Malene Birger allerede taget til sig.

Der er også opstået koncepter, hvor kunderne køber tøj på abonnement. Det betyder, at abonnenterne med jævne mellemrum modtager en kasse med tøj, som de efter en periode sender retur for at få en ny kasse tilsendt. Imens bliver det returnerede tøj gjort klar til at blive sendt til andre abonnenter.

- Jeg er overbevist om, at I som fremtidens forbrugere kommer til at købe mindre tøj, men til gengæld vil I være villige til at betale mere for varen og bruge tøjet i længere tid. Den udvikling vil - sammen med en masse andre vigtige tiltag og udvikling på området - bidrage til at reducere klimapåvirkningen, lød budskabet fra branchen til de unge studerende.