Krybbespillet i kirken er blevet skabt i fællesskab

Kulisserne til krybbespillet i Fonnesbæk Kirke er blevet til i et samarbejde mellem børn, pædagog-studerende og kirken

Udgivet:19. december 2022, 11.28

Læsetid:3 minutter

Elever fra 2. klasse på Hyldgårdsskolen har malet nye bagtæpper til krybbespillet i Fonnesbæk Kirke i samarbejde med en gruppe pædagogstuderende. I år er det børnene selv, der skal opføre krybbespillet ved kirkens julegudstjenester. Foto: Fonnesbæk Kirke

1 måned siden

JUL 20. december ankommer en stor flok børn fra de lokale dagplejer og børnehaver til Fonnesbæk Kirke til den årlige og traditionelle julegudstjeneste.

I år er der en meget konkret ændring i julegudstjenesten, for scenetæpperne til det årlige krybbespil er nemlig helt nye. De afløser nogle kulisser, der efter godt 25 års tro tjeneste efterhånden var så slidte og udtjente, at kirkens sognemedhjælper Tina Bøcher havde nogle nye kulisser øverst på ønskesedlen.

Hun fik sit juleønske opfyldt – takket være en flok pædagogstuderende og 27 børn fra 2. klasse på Hyldgårdsskolen. De har nemlig kreeret nogle helt nye og farvestrålende bagtæpper, som bliver taget i brug ved årets julegudstjenester for dagplejer, børnehaver og skoler.

Et projektforløb for studerende

Kulisserne til krybbespillet har været en del af et projektforløb for en gruppe studerende på pædagoguddannelsen i Ikast. Hen over efteråret har de sammen med skoleeleverne og billedkunstner Birgitte Haugaard talt og arbejdet sig frem til de motiver, som nu er overført til store lærreder, der hænger som kulisserne bag ved skuespillerne i krybbespillet. Skuespillerne er i øvrigt de samme børn, som har malet kulisserne.

- Resultatet er blevet supergodt, og projektet har været spændende, udfordrende og lærerigt, fortæller Anette Priess Høj Pedersen, der er en af de fem pædagogstuderende, der har været med i projektet.

- For eleverne har det været en stor oplevelse at være med til projektet. Nogle kunne genkende detaljer fra deres egne tegninger i scenetæppet. Jeg er sikker på, at når de ser dem færdig i kirken, så bliver de så stolte, siger Tina Vestergård Pedersen, der er lærer for eleverne i 2. klasse på Hyldgårdsskolen.

Får ejerskab gennem projektet

I Fonnesbæk Kirke er Tina Bøcher også meget glad for resultatet – og i høj grad også for det samarbejde, hun har haft med de pædagogstuderende og Hyldgårdsskolen om projektet.

- Det er sådan, vi gerne vil være som kirke. Vi vil gerne have, at folk får ejerskab over kirken gennem oplevelser og projekter – præcis som børnene har fået det her, når de kan komme og se resultatet af det, de selv har været med til at skabe. På den måde kan vi brede både kirken og kirkens budskab ud, siger Tina Bøcher.

Samskabelse giver mening

På de pædagogstuderende på VIA University College i Ikast har samarbejdet også givet rigtig meget mening.

- Generelt er det meget relevant at kunne samarbejde på pædagogstudiet – uanset, om det er med den lokale kirke, børnehaver, skoler eller andre. Samarbejde og samskabelsesprojekter er noget, vi også kan bruge efterfølgende i vores fag, siger Anette Priess Høj Pedersen.

Samarbejdet har også haft stor værdi for Hyldgårdsskolen, fortæller lærer Tina Vestergård Pedersen.

- Vi vil altid gerne lave projekter med forskellige samarbejdspartnere. Vi har et tæt samarbejde med kirken i forvejen og har en del studerende fra seminariet. Vi synes, det giver noget ekstra, når man bevæger sig uden for skolens matrikel eller inviterer gæster ind på skolen, siger hun.

Når årets julegudstjenester er overstået, kan Tina Bøcher rulle kulisserne sammen og gemme dem på depotet til næste års julegudstjenester. Til den tid vil det så være nogle nye elever fra 2. klasse på Hyldgårdsskolen, der opfører krybbespillet foran de scenetæpper, der er blevet skabt gennem et konstruktivt lokalt samarbejde.