Frynseklinikken trillede forbi Ikast: Hundemanicure til Mojo

Dyreværnets mobile Frynseklinik hjælper kældedyrsejere uden så mange midler. Det kom hunden Mojo og dens ejer til gode, da klinikken rullede ind i Ikast

Udgivet:06. november 2022, 10.00

Læsetid:5 minutter

Mojo er en ældre herre, men hverken sur eller gnaven. I denne uge var han kommet med på Frynseklinikken. Foto: Laila Kempel

Laila Kempel
Journalist| lak@ikastavis.dk

HUNDEHJÆLP Han er godt pakket ind i et vattæppe og ligger lunt og godt i armene hos sin ejer, Lykke Løvendahl.

Mojo er navnet på den lille firbenede skabning, der måske allerede har fornemmet, at der venter noget ubehageligt forude.

Han ryster i al fald en anelse i disen, men snuser nysgerrigt og misser kærligt med de runde brune øjne, da den nysgerrige journalist stikker hånden frem og klør den bag øret.

Lykke og Mojo er mødt op i god tid og har ventet tålmodigt på, at den lille hvide lastbil »Frynseklinikken« skal trille ind på parkeringspladsen i Svaneparken.

De er først i køen og da personalet, dyrlæge Jette Hansen og assistent Stine Christensen, har fået parkeret bilen og pakket ud, byder de hurtigt indenfor i lastrummet, som viser sig at indeholde en hel lille klinik med et stort bord placeret lige i midten.

Lykke Løvendahl sætter forsigtigt sin dyrebare pakke midt på bordet og begynder at folde tæppet ud, så Jette Hansen kan hilse på den firbenede patient.

Dyrlægen spørger ind til, hvorfor de er kommet.

- Er der noget specielt, du gerne vil have, vi skal kigge på?, spørger hun og hilser på Mojo, der er en smule ængstelig i de nye omgivelser.

- Jeg vil i al fald gerne have klippet neglene, og så tror jeg, det er ved at være tid til, at den også skal have en tandrensning. Det er længe siden, det sidst er blevet gjort, siger Lykke Løvendahl.

Hun har i mange år været på offentlig forsørgelse og har derfor ikke de store penge at gøre godt med.

Hun er lykkelig for at få muligheden for en konsultationen i Frynseklinikken.

Dyrlægen undersøger Mojo grundigt og spørger ind til, hvordan Mojo ellers har det. Det er jo en ældre herre på 14 år, der er kommet til læge.

- Den har løse knæskaller, siger hun og lader sine erfarne hænder glide ned over hundens bagben.

Hun går videre hen over ryggen, og Mojo skutter sig en smule ved berøringen.

Lykke Løvendahl erkender, at den nok har lidt ondt i ryggen og nogle gange vågner med et hyl.

Dyrlægen bekræfter, at det er meget almindeligt for en hund af den størrelse - og dens alder taget i betragtning.

- Det kan være, at det måske er ved at være tid til at sige farvel, spørger Lykke Løvendahl ængsteligt, men hudløst ærligt.

- Han skal ikke leve for min skyld. Jeg vil nødig af med ham, men han skal ikke lide unødigt, understreger hun.

De bliver dog enige om, at han skal have forsødet sin alderdom med lidt daglig smertestillende medicin, for så dårlig er han altså heller ikke.

En lille kanyle med første dosis modtages med et overraskende bjæf og et stort hyl.

- Ja, jeg ved godt, den ikke er rar, siger Jette Hansen beroligende og finder en lille godbid fra hylden for at gøre skaden god igen.

Hun fortsætter sin behandling og giver Mojo mundkurv på, holder ham tæt ind til kroppen, mens assistent Stine Christensen finder værktøjet frem og går i gang med en omgang hundemanicure.

Tænderne må vente en omgang, da det vil kræve en fuld bedøvelse.

- Vi kommer tilbage om fem-seks uger, og så vil jeg ringe til dig på forhånd. Vi aftaler en tid, så vi kan få renset tænderne. Jeg vil tro, at der også er tænder, der er så dårlige, at vi bliver nødt til at hive dem ud. Det er bedre, de ikke er der i stedet for, de sidder og gør ondt, forklarer dyrlægen, mens Lykke Løvendahl nikker forstående.

Betalingen

Selvom Frynseklinikken er sat på hjul for at hjælpe udsatte borgere, der ikke har råd til at konsultere en almindelig dyrlæge med deres dyr, så er behandlingen ikke gratis. Man betaler det, man kan.

Lykke Løvendahl har gennem et par uger forberedt besøget i klinikken og derfor gjort sig umage med at få sparet penge op, fordi det var vigtigt at få Mojo tilset af en dyrlæge.

Hun var også forberedt på, at der ventede en fuld bedøvelse i forbindelse med tandrensningen, og havde spinket og sparet for at kunne betale en ganske fin sum penge for behandlingen i Frynseklinikken. Den store regning falder dog først næste gang. Men hun betaler for konsultationen og behandlingen. Hun går fra Frynseklinikken med en recept på smertestillende medicin til sin bedste ven, der skal hentes på apoteket.

- Det har været en god oplevelse. Jeg følte lige med det samme, at både jeg og min hund var i gode hænder. Det blev lige lidt dramatisk omkring det med rygsmerterne. Jeg er glad for at beholde Mojo lidt længere. Jeg ved godt, hun er gammel og ikke holder evigt. Men hun skal ikke lide for min skyld, siger Lykke Løvendahl.

Udenfor den mobile klinik er køen - under Mojo’s konsultation vokset - så flere dyreejere venter på at få tilset deres dyr af dyreværnets personale.

Dyrlæge Jette Hansen tog et kort kig på Mojo’s tænder, der trænger til en rensning og måske et par udtrækninger. Det ordnes i fuld narkose om et par uger. Foto: Laila Kempel
En lille godbid for at skabe en god stemning går man aldrig fejl af. Foto: Laila Kempel
En hurtig og effektiv hunde-manicure, sørgede assistent Stine Christensen for. Foto: Laila Kempel
Et kanylestik i nakken kræver en god bid, så parterne igen kan blive gode venner. Foto: Laila Kempel