Læserbrev: Hvor er de levende mennesker i Borgerservice?

12. januar 2021, 08.48

Bente Lysgaard Mikkelsen. Foto: Privat

LÆSERBREV Det danske sprog ændrer sig over tid. Det er en realitet. Men at det omskrives i offentlig regi med så stor hastighed overrasker mig.

Tag nu for eksempel begrebet borgerservice. For mig betyder det en ydelse, man opnår i forbindelse med den skat, som jeg betaler til samfundet. Det er i hvert fald begrundelsen for, vi har et af verdens største skattetryk.

Borgerservice er for mig en organisation, man ringer til og forventer, at man bliver hjulpet. Ikke at man hjælper sig selv via tryk på forskellige taster. I digitaliserings hellige navn er det en selvfølge, men vi er trods alt nogle skatteborgere i dette land, som er fritaget for et digitaliserings åg.

Altså borgerservice er oprettet for at yde service til borgerne, når der er brug for det.

I Ikast-Brande Kommune sker der så det efter flere minutters ventetid og flere tast-selv” kommer man til en stemme” som siger: Vi sidder i møde til kl. 11.00.

Umiddelbart efter kl. 11.00 ringer man igen og får at vide, at der er lukket for i dag.

Rationalisering kan drives for vidt. Især når teknologien ikke betjenes godt nok.

Kunne man ikke i ovennævnte tilfælde straks gøre skatteborgeren opmærksom på dagens lukning og komme med andre løsninger for, hvordan man så kommer igennem til et levende menneske ansat i organisationen til at betjene os skatteborgere.

Som minimum bør navnet borgerservice omskrives til borger selvbetjening.