Verden venter

STU-dimitender sprang glade og forventningsfulde ud i sommeren og deres nye voksenliv

Udgivet:09. juli 2020, 13.58

Læsetid:3 minutter

Årets STU-studenter i Ikast-Brande kommune er klar til livet som voksne. Foto: Henrik Ole Jensen

Laila Kempel
Journalist| lak@ikastavis.dk

IKAST Nøjagtig som deres jævnaldrende på STX og HTX så kunne STU-eleverne tirsdag eftermiddag springe ud i »friheden« efter tre års uddannelse.

- I har være ti lære som voksne. I har ressourcer, drømme og håb for fremtiden. Verden venter....og I har nu efter tre år øvet jeg både samme og hver for sig.Man kan sige I er vokset gennem jeres uddannelse på STU, sagde teamleder Camilla Mette Vestergaard til de otte dimittender, der stolt sad samme med den nærmeste familie ved hver sit bord - i disse coronatider.

Hun citerede blandt andet Hella Joof ved at sige, at man bliver voksen af at få udfordringer og møde modgang.

- Men det betyder ikke, at man ikke må bede om hjælp. Det giver mod at overkomme forhindringer, sagde Camilla Mette Vestergaard.

Efterfølgende blev hver elev enkeltvis kaldt frem og fik alle hver især sit eget lille skudsmål med på vejen efter tre år på stedet.

Jeremias Zeithaml er en glad og optimistisk ung mand, er var vild med biler og viste mange ting om Brande, Danmark og verden, men specielt biler og gerne de dyre af slagsen.

Jacob Eriksen er fuld af humør og altid frisk med friske beretninger og fuldt af gå-på mod. Hanhar en god appetit på livet og god til at tegne

Nicolaj Laursen var en stille mand, der har lært at have en frisk kommentar klar til at blive serveret på den gode måde.

Daniel Andersen er en hjælpsom, dygtig og arbejdsom mand, der i den grad er klar til at tage livtag med voksenlivet

Alise Blaauw er en glad og lattermild ung kvinde, der elsker musik og hygge og i øvrigt netop kåret som skolens grinebiddeer

Andre Silas Nielsen er morgenfrisk og altid klar med et »Go’ morgen søde«. Han er vild med busser, firkløver og så er han god til vaske busser og har fået et fast job som busvasker i Engesvang.

Maj Nørlund Eriksen er den smilende unge dame, der griner så det kan høres på hele skolen. Hun skal ikke have tingene pakket ind i vat og er fuld af fart.

- Maj er lidt af en fartglad dame, så pas på, jeg ved nemlig hun er ved at tage kørekort og glæder sig til for alvor selv at komme omkring, sagde Camilla Mette Vestergaard.

Kristina Hayes er kæk i replikken, vellidt og altid med sjove bemærkninger. - Du har lært at man kan hvad man bestemmer sig for, sagde Camilla Mette Vestergaard og afslørede, at Kristina fortsætter på Sosu-skolen efter veloverstået sommerferie.

Til alle dimittender var der en hvid rose og ikke mindst et komptencebevis på, at de har bestået deres Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse efter tre års indsats, og som traditionen byder afslutning med et citat af Kierkegaard : Vi skal være os selv, og ingen anden, og det skal vi holde fast i.Vi har langt fra alt og slet ikke svaret, så vi må finde sammen, turde, træne og udvikle. Ikke alene, men, jeg gentager mig selv: sammen med andre.

Maj Nørlund Eriksen får her sin studenterhue af mor Anne Marie Eriksen. Maj skal iøvrigt på højskole efter sommerferien. Foto: Henrik Ole Jensen
Andre Silas Nielsen er morgenfrisk og vild med busser og firkløver. Foto: Henrik Ole Jensen
Jerimias Zeithaml var den første til at få hue på hos STU dimittenderne. Foto: Henrik Ole Jensen
En stolt Daniel Andersen med sin hvide hue. Foto: Henrik Ole Jensen
Hvad er STU?

STU - særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse - er en treårig ungdomsuddannelse for unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov, som ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse.

Med STU kan unge med særlige behov opnå personlige, sociale og faglige kompetencer.

Unge under 25, der ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse, har et retskrav på at få tilbudt en ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.

Uddannelsen er ikke kompetencegivende til videre uddannelse eller erhverv. Den har til formål, at unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse.

Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet