Give Steel rejser første spær ved Femern

Brande-virksomheden i gået i gang med montage af stålkonstruktionen til den første af i alt tre produktionshaller, hvor elementerne til Femern-Bælt forbindelsen skal produceres

5. december 2021, 19.44

Torben Larsen og Give Steel kan glæde sig over, at Femern-opgaven nu er gået i gang. Foto: PR-foto

INDUSTRI Give Steel, der har fået totalentreprisen på de nye produktionshaller til Femern-projektet, har påbegyndt montagen af de mere end 9000 tons stålkonstruktioner, der skal blive til i alt tre produktionshaller i Rødbyhavn.

Den første hovedsøjle, der er rejst, er 27 meter høj og vejer næsten 27 tons. Dermed kommer tunnelelementfabrikken de kommende måneder for alvor til at tage fysisk form. Hallerne vil - når fabrikken er i drift - være centrum for produktionen af tunnelelementerne, der skal sejles ud og sænkes ned i Femern Bælt.

Arbejdet med montagen af hallerne vil vare mere end et år, og den første hal ventes at stå færdig til aflevering sidst i 2022.

Historisk ordre

Give Steels administrerende direktør, Torben Larsen har her i spalterne tidligere kaldt ordren for historisk for firmaet.

- Det her er den klart største ordre i virksomhedens historie. Det svarer til en tredjedel af en hel årsproduktion for os, og da vi er 400 ansatte, så svarer det her til over 100 årsværk, fortalte han.

Give Steel har nu ansat de første lærlinge fra Lolland. Det er lærepladser, der er en direkte afledning af Femern-projektet, hvor Give Steel inviterede interesserede unge fra Lolland til det midtjyske. Og der er plads til flere, fortæller Torben Larsen, der fortsat forsøger at trække flere unge potentielle lærlinge fra Lolland-Falster til fabrikken i Brande.

Live-tv fra byggepladsen

Den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Lolland og Femern, der åbner for trafik i 2029, kommer til at bestå af 79 tunnelelementer og 10 specialelementer.

Stålkonstruktionerne til de tre haller inkluderer mere end 20.000 stålspær, søjler og stålbjælker.

Hvis man er meget nysgerrig, kan man faktisk følge live med i byggeriet af Femern-tunnelen på hjemmesiden Femern.com. Der er sat to webkameraer op, der livestreamer fra byggeområdet øst for Rødbyhavn på Lolland.

Lige nu arbejder man blandt andet med at etablere arbejdshavnen til Femern-tunnelen, digerne og nedkørslen til selve tunnelen. Det kamera panorerer mellem arbejdshavnen og nedkørslen til tunnelen. Det andet kamera viser et udsnit af tunnelbyggepladsen, hvor tunnelfabrikken skal ligge.