Kreativ sprogudvikling tilbage efter en pandemi: Et eventyrligt gensyn med Kulturfestivalen

I to år har det været umuligt for Ikast-Brandes pædagog-studerende at byde indenfor til Kulturfestival. Sidste uge skete det endelig igen

4. december 2021, 10.10

Kulturfestivalen er blevet til i et samarbejde mellem VIA pædagog­uddannelsen i Ikast, Ikast-Brande Bibliotek, Team Teatret og Teams Teaterskole samt Carl-Henning Pedersen & Else Alfets Museum. De studerende har trænet de yngstes sprogudvikling gennem æstetiske læringsprocesser. Foto: Jørn deleuran

KULTUR Studerende fra pædagogseminariet i Ikast havde i sidste uge omdannet Ikast Bibliotek til et stort eventyrland med seks stationer - hver med sin eventyrfortælling. Her lærte de studerende børn fra 0. klasse om sprog på en ny måde.

- Det er et projekt på tværs, hvor vi har samarbejdet med kulturlivet rundt om institutionerne i kommunen med at sætte fokus på sprogudvikling hos børn igennem eventyrfortælling, fortæller en begejstret Christina Grysbæk, der læser til pædagog på VIA i Ikast.

Dagen føles som en eksamen, indskyder hun.

Det har været svært at sove i nat.

- Vi har alle sammen været så spændte. Det er mange ugers forberedelse, mange ugers teori og mange ugers samarbejde, som lige nu kulminerer. Heldigvis ser det ud til, at børnene er helt med på den, lyder det fra Christina Grysbæk.

De studerende har blandt andet samarbejdet med Team Teatret i Herning, som har givet inspiration til eksempelvis drama og musikfortælling.

Ærgerlige aflysninger

Med et smil betragter lektor ved VIA pædagoguddannelsen, Michael Sander Nygaard, sine studerende.

Kulturfestivalen er et tilbagevendende projekt på studiet, som områdets skoler og daginstitutioner har glæde af. Desværre har coronapandemien gjort det svært de seneste år.

- Vi har ikke kunnet holde Kulturfestival på den her måde med eventyrlige stationer på biblioteket siden foråret 2019 på grund af corona. Derfor har vi forsøgt med forskellige ordninger. Eksempelvis har de studerende performet online, og tidligere på året satte et hold studerende aktiviteter med poster frem i De Geometriske Haver i Birk, hvor børnene så efterfølgende kom på besøg, men det giver jo noget helt andet for både børn og studerende, når de mødes i samspillet, siger Michael Nygaard Sander.

Ifølge lektoren er det en kæphest for seminariet, at de studerende møder praksis så mange gange som muligt i løbet af uddannelsestiden.

- Projektet er ligeledes et eksempel på en samskabende uddannelse, hvor det at uddanne sig til pædagog sker i et lærerigt samspil med teori og praksis samt med lokale kulturinstitutioner, lyder det videre fra Michael Nygaard Sander, som bliver suppleret:

- Det er jeg helt enig i. Vi er lykkelige for, at vi får lov til at holde Kulturfestival på den »rigtige« måde, tilføjer Christina Grysbæk.

Onsdag var turen kommet til de lidt ældre børn, som skulle en tur forbi seks forskellige eventyr, hvor de studerende gennem dialogisk læsning og udvikling af sproget gav børnene en masse stjernestunder.

I alt seks eventyrstationer blev børnene præsenteret for på biblioteket i Ikast. Foto: Jørn Deleuran
Pædagogstuderende Anne Vind Brunsgaard levede sig vældigt ind i rollen og i eventyrene til stor begejstring hos børnene. Foto: Jørn deleuran