Tjekbil.dk

Annoncørbetalt indhold

Hvordan er reglerne for autohjælp i Europa?

Har du behov for autohjælp, når du er i udlandet, så er der forskellige regler og krav, som du skal opfylde og huske på, når du pakker bilen og kører over grænsen. Først og fremmest er det vigtigt, at du har det røde kort. Dette er et kort, som sørger for, at du altid er berettiget til autohjælp, når du kører i bilen udenfor Danmarks grænser, og du rejser ud i Europa alene eller med hele familien.

Først og fremmest, så er det dog nødvendigt, at du har en kaskoforsikring, som gør, at du så har adgang til at kunne få det røde kort og autohjælp i udlandet. På denne måde er du sikret, at skulle du have behov for hjælp, når du er ude over Danmarks grænser, så er der hjælp af få. Det røde kort er altså bevis på, at du har en kaskoforsikring tilbage i Danmark, og at du dermed betaler til at kunne få hjælp til din bil, skulle uheldet være ude. Dette er dog ikke et kort, som du skal have med dig fysisk i bilen, hvilket gør, at du ikke kan glemme det, hvis du ejer det. Det eneste, som du skal sørge for er, at du er tilmeldt den ordning, som sørger for, at du har det røde kort. Derudover skal du også have telefonnummeret på SOS’ Internationale Alarmcentral. Nedenfor kan du læse fire forskellige tidspunkter, hvor du kan få hjælp, hvis uheldet er ude, når du er i udlandet.

Assistance ved uheld eller uforudsete driftsstop

Når din bil går i stå, eller der kommer et uforudset driftsstop, så er det muligt at få hjælp, når du har en kaskoforsikring og dermed det røde kort. Dette kan være, fordi din motor giver op eller bliver overophedet. Det kan også være, at der sker en fejl med din gearkasse, som gør, at du ikke kan komme længere, når du er ude at køre. Der kan være mange grunde til, at din bil går i stå, eller du ender i et uheld, hvor der er brug for, at din bil bliver bugseret til en mekaniker, og du kan blive fragtet videre til en anden transportmulighed.

Bugsering eller transport af dit køretøj til nærmeste autoriserede værksted

Er du så uheldig, at du har brug for, at din bil skal bugseres videre til en mekaniker, så er dette også med, når du har det røde kort. Du kan altså være sikker på, at hvis din bil ikke kan få dig videre, at du så kan få den kørt på værksted, hvor den så kan blive repareret, så du kan komme godt videre. Dette er uanset, hvor du strander henne, og du skal derfor blot ringe efter hjælp, når du har brug for det, også er du sikret den bedste service videre sammen med din bil.

Hjælp til at få bilen fri, hvis den er kørt fast

Er du kommet ud for, at din bil er kørt fast, dette kan være på grund af sne eller mudder, så har du også ret til at få trukket din bil fri igen. Dette kan være specielt vigtigt at have, hvis du ved, at du skal rejse med din bil i udlandet på tidspunkter, hvor du er meget udsat for ekstreme typer af vejr, og det kan derfor være vigtigt med det røde kort, så du ikke behøver at betale for, at hjælpen rykker ud, når du er kørt fast. Her kan du som regel blive trukket fri, og kan bilen ikke starte, efter den er blevet trukket fri, så er du sikret, at bilen kan blive kørt videre på værksted, så den igen kan komme ud at køre på vejene rundt omkring i Europa.

Hjælp ved sygdom og tilskadekomst

Til slut er det hjælp, når det kommer til sygdom eller tilskadekomst. Er du kommet ud for et uheld, når du kører rundt i Europa, og har du brug for at komme på hospitalet eller få fragtet dig frem til et sygehus på grund af et uheld, så er dette også med i den pris, som du betaler for det røde kort. Det kan derfor være vigtigt, at du har det røde kort, skulle du komme ud for, at du har brug for assistance, da det hurtigt kan løbe op i mange kroner og øre, hvis du vælger at rejse uden det røde kort.